تابوی مدیریت مردانه در شهرداری شکسته می شود؟!
تابناک: جو مذهبی و فضای سنتی حاکم بر چارت‌های مدیرتی در بسیاری از شهرهای مذهبی و سنتی همچون مشهد و اصفهان را نمی‌توان در کمرنگ شدن نقش مدیریتی زنان در شهرداری‌ها بی‌تاثیر دانست.
کد خبر: ۲۸۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹ 20 August 2016
تابناک اصفهان: هرچند زنان در جامعه ما 50 درصد جمعیت را به خود اختصاص داده اند اما امکانات و جایگاه های مدیریتی زنان تناسبی با این جمعیت در کشور ما ندارد و به این مهم هم با وجود همه حرف‌ها و قول‌هایی که از سوی دولت‌های مختلف بیان شده، اهمیتی داده نشده است.

یکی از جایگاه‌هایی که زنان می توانند در آن به خوبی ایفای نقش کنند و تحولات شگرفی را رقم بزنند در حوزه مدیریت شهری است. متاسفانه در حوزه مدیریت شهری نقش مدیران زن بسیار کمرنگ دیده شده است و در سال های اخیر در برخی شهرهای کوچک کشور شاهد حضور شهرداران زن در عرصه مدیریتی کشور بوده ایم.

آغاز مسیر مدیریتی زنان در مدیریت شهری به 20 سال پیش و زمانی که  با حکم غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران، زهرا صدراعظم نوری به عنوان شهردار منطقه 7 تهران منصوب کرد، بازمیگردد. صدر اعظم نوری در آن زمان تنها 34 سال سن داشت.

اما بعد از تجربه شهرداری منطقه هفت تهران این سنت به دیگر شهرهای کشور به ویژه شهرهای کوچک هم رسید و زنان جوان توانستند در مسند مدیریت شهری، فعالیت مدیریتی خود را محک زنند.

سال 1383 هم در شهر ساوه مهری روستایی گرایلو، با تصمیم شورای شهر ساوه شهردار این شهر شد که تا سال 1385 دوام آورد.الهه موالی زاده، شهردار منطقه‌ دو اهواز که در سال 1387 به این سمت منصوب شد، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی در دانشگاه چمران و نماینده‌ اسبق شورای شهر اهواز بود.شهر املش نیز پذیرای یک شهردار زن بود.مژگان نوری مهرماه سال 1382 با پیشنهاد شورای شهر املش و حکم استاندار گیلان، شهردار املش شد.

منطقه 6 شهر مشهد هم شهردار زن به خود دیده است. شراره معدنیان، سال 1385 با حکم شهردار وقت مشهد، به ساختمان منطقه 6 شهرداری این شهر رفته بود. او البته تنها 3 ماه بعد از دریافت حکمش، ساختمان شهرداری را ترک کرد و شایعه های مربوط به استعفا یا عزل او تا مدت ها سر زبان ها بود.

شهر تبریز هم روزهای مدیریت یک زن بر شهرداری را دیده است. شیفته بدر آذر، 43 ساله که  مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری داشت و سابقه معاونت شهرسازی شهرداری منطقه هفت تبریز را هم داشت، آذرماه سال 1389 به عنوان شهردار منطقه 9 تبریز، کارش را اغاز کرد. او هم البته یک ماه پیش از پایان دوره مدیریتش، توسط شهردار تبریز  برکنار شد.

شکوفه شهابی پور، هم دیگر بانویی بود که در 23 سالگی و درحالی که دانشجوی کارشناسی ارشد معماری در دانشگاه بندرعباس بود، نشستن روی صندلی اتاق شهردار را تجربه کرد. او آذرماه سال 1389 شهردار شهر سرگز احمدی حوالی شهر پارسیان در استان هرمزگان شده بود.

مریم پاکزاد نیز در سال 92 توانست رای 5 عضو شورای شهر شهر لولمان را به دست آورد و نامش را به عنوان جوان ترین شهردار استان گیلان ثبت کند.

اما جوان تر از مریم پاکزاد، سامیه بلوچ زهی، دختر26 ساله، مجرد، بلوچ و اهل سنتی بود که به عنوان شهردار کلات (مرکز شهر سرباز) در استان سیستان ‌و بلوچستان در سال92  معرفی شد.

هرچند تجارب انتخاب زنان در جایگاه مدیریت شهری از دهه هفتاد به بعد در کشور ما دیده شده است اما حضور تخصصی زنان در معاونت‌های مختلف شهرداری به ویژه در کلانشهرها آنگونه که شایسته سهم 50درصدی زنان است، محقق نشده است.

در شهرهای بزرگ کشورمان شهرداری‌ها مردانه اداره می شود و نقش زنان هم به امور مشاوره بیش از مدیریت، معطوف شده است و همین مسئله سبب شده تا جایگاه زنان در این شهرها به عنوان یک جایگاه اسمی و نه رسمی و فعال در عرصه مدیریتی در نظر گرفته شود.

البته در مقایسه کلانشهرها با یکدیگر هم می توان تهران را یک قدم از شهری مانند اصفهان، جلوتر دید. شهرداری تهران با راه اندازی اداره کل بانوان شهرداری در تهران از کلانشهر اصفهان که تنها به نظر گرفتن «مسئولیت امور بانوان شهرداری» اکتفا کرده است، در این زمینه پیشی گرفته است و همین مسئله سبب شده تا شائبه تفکیک جنسیتی در پست های مدیریتی در شهرداری تهران از دیگر کلانشهرهای کشور کمتر به نظر آید.

البته جو مذهبی و فضای سنتی حاکم بر چارت‌های مدیرتی در بسیاری از شهرهای مذهبی و سنتی همچون مشهد و اصفهان را نمی‌توان در کمرنگ شدن نقش مدیریتی زنان در شهرداری‌ها بی‌تاثیر دانست اما با این وجود در همین شهرها نیز با فراهم شدن امکانات برای زنان در قالب بوستان‌های بانوان و مشاوران زن در شهرداری‌، وزن مردانه شهرداری‌ها کمتر شده و جایگاه زنان در حال تعدیل است.

با این وجود در حالی که سهم مدیریتی زنان در شهرداری تهران به حدود 30 درصد افزایش یافته است اما این سهم در شهرداری اصفهان و مشهد به این اندازه نتوانسته ارتقا یابد و لازم است از پتانسیل‌های زنانه در مدیریت که تجربه ثابت کرده میزان تخلفات مالی و اداری را کاهش می‌دهد بیشتر بهره گرفته شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار