سازمان شیلات ایران و کارخانه کشتی سازی ایزوایکو برا ی ساخت 10 فروند شناور صیادی، تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.
کد خبر: ۲۷۹۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 17 August 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص همکاری کارخانه کشتی سازی ایزوایکو با سازمان شیلات ایران گفت: اخیرا سازمان شیلات با مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران تفاهم نامه همکاری در زمینه ساخت شناورهای صیادی، صید فراساحل، صید در اعماق، نیازمندی های زنجیره پرورش ماهی در قفس، شناورهای مورد نیاز پرورش ماهی در قفس و در زمینه سکوها و بارج های مورد نیاز پرورش ماهی در قفس امضاء کرده است.

دکتر حسن صالحی افزود: در حال حاضر ساخت یک فروند شناور پشتیبان صنعت تن ماهیان در این مجتمع در حال انجام است و ساخت یک فروند دیگر نیز به زودی آغاز می شود همچنین متقاضی برای ساخت چهار فروند شناور صید فانوس ماهیان وجود دارد که در صورت توافق ساخت شناور آغاز می شود.

وی افزود: تفاهم نامه کلی برای ساخت 10 فروند بارج برای پرورش ماهی در قفس صورت گرفته که توافق آن همزمان با نمایشگاه بین المللی شیلات بین سرمایه گذاران ماهی در قفس و ایزوایکو امضاء خواهد شد.  
 
پیش بینی صادرات دو تن خاویار پرورشی برای سال 95

وی در ادامه با بیان این نکته که در گذشته 90 درصد خاویار دنیا از دریای خزر تامین می شد گفت: ایران اولین کشور صادر کننده خاویار بود اما متاسفانه پس از فروپاشی شوروی سابق و صید بی رویه و سایر عوامل تاثیرگذار در ماهیان خاویاری در دریای خزر، از سال 2010 صید ماهیان خاویاری توسط روسای جمهور پنج کشور حاشیه دریای خزر ممنوع اعلام شد و صید ماهیان خاویاری در دریا صرفا برای اهداف بازسازی ذخایر و اهداف تحقیقاتی انجام می شود و این مسئله تا سال 2017 تمدید شده است.

وی کشورهای ایتالیا، فرانسه، آمریکا و چین را در امر پرورش ماهیان خاویاری پیشتاز ذکر کرد و افزود: از سال گذشته صادرات خاویار پرورشی ایران جایگاه ویژه ای یافته است به گونه ای که در سال 94 یک تن خاویار پرورشی به ارزش یک میلیون و 700 هزار دلار صادر شده و امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده به خصوص سرمایه گذاری مشترک با کشورهایی که در جایگاه مصرف خاویار قرار دارند بتوانیم جایگاه گذشته خود را در زمینه خاویار بدست آوریم.

صالحی تصریح کرد: خاویار پرورشی در ایران از گونه فیل ماهی است که خاویار آن خاص است و قیمت آن حداقل شش برابر خاویار سایر کشورهاست.

وی گفت: هدفگذاری ما برای سال 95 صادرات حدود دو تن خاویار پرورشی است. همچنین پیش بینی ما این است که تا پایان برنامه ششم توسعه 10 تن خاویار پرورشی در سال تولید شود و طی پنج تا 6 سال آینده حداقل حدود هزار میلیارد تومان در بخش ماهیان خاویاری سرمایه گذاری انجام شود.

وی تصریح کرد: میزان صید ایران در خلیج فارس و دریای عمان به تنهایی از میزان صید هفت کشور عربی حوزه خلیج فارس و دریای عمان بالاتر است و ایران سالانه بیش از 550 هزار تن صید در خلیج فارس و دریای عمان انجام می دهد که ظرفیت بسیار بالایی است.

دکتر حسن صالحی افزود: ایران پس از اندونزی از نظر صید در بین 35 کشوری که در اقیانوس هند صید می کنند مقام دوم را داراست و در پرورش ماهیان قزل آلا در منطقه مقام اول را دارد. همچنین ایران در زمینه پرورش ماهیان قزل آلا در آب شیرین در کل دنیا مقام اول را داراست. 

صالحی با اشاره به جایگاه ویژه صادرات و پرورش میگو در منطقه تصریح کرد: ایران در بخش شیلات در تمام دنیا حرف برای گفتن دارد و در بخش های تحقیقاتی، علمی جایگاه ویژه ای در کنفرانس های علمی و بین المللی دنیا دارد.

وی با بیان اینکه میزان واردات در سال 94 کمتر از 160 میلیون دلار بوده است گفت: بیش از 80 هزار تن محصولات شیلاتی اعم از ماهی، میگو، کنسرو، خاویار و ماهیان خاویاری، به ارزش 350 میلیون دلار در سال گذشته صادر شده است. 

رئیس سازمان شیلات با اشاره به وجود بیش از 11 هزار شناور در آبهای شمال و جنوب یادآور شد: از این تعداد بیش از هفت هزار شناور قایق صیادی است که صید ساحلی و صید خرد را تشکیل می دهند.

وی افزود: امروز به ندرت قایق های صیادی چوبی استفاده می شود و اکثر شناور های چوبی تبدیل به شناورهای فایبر گلاس و فلزی شده اند همچنین بیش از سه هزار لنج صیادی فعال هستند که اکثر آنها طی سالهای گذشته به کمک سازمان بنادر و دریانوردی به لنج های فلزی و فایبر گلاس تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در اقیانوس هند تعداد بسیاری شناور بزرگ اقیانوس پیما داریم که اکثرا به دانش روز مجهز هستند و تا پایان شهریور حدود 36 فروند شناور فانوس ماهیان به این گروه اضافه می شوند که می توانند تا اعماق 300 متر صید فانوس ماهیان را انجام دهند. علاوه بر این حدود 800 فروند شناور در غرب اقیانوس هند به صید مشغولند که اکثر آنها به امکانات سردخانه و امکانات انجماد ماهی مجهز هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار