معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از سنجش میزان رعایت ضوابط زیست محیطی در تمامی بنادر کشور توسط این سازمان خبر داد.
کد خبر: ۲۷۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱ 16 August 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، معصومه ابتکار به اهمیت حفاظت از محیط زیست دریاها اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم سازمان حفاظت محیط زیست به منظور حفاظت از دریاهای کشور، انجام پیگیری های مستمر به منظور ساخت تصفیه خانه های فاضلاب شهری در شهرستان های ساحلی کشور در شمال و جنوب است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ساخت تصفیه خانه نیازمند تامین اعتبارات کلانی است که پیگیریهای صورت گرفته و همکاری وزارت نیرو به عنوان متولی ساخت تصفیه خانه، امید می رود به زودی اعتبارات لازم برای این پروژه ها تامین شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون ورود فاضلاب های شهری به دریای خزر از طریق رودخانه های متصل به این دریا باعث به وجود آمدن آلودگی های میکروبی فراوانی در این دریا شده است بنابراین لازم است هر چه سریعتر نسبت به جلوگیری از این امر مخرب زیست محیطی از طریق ساخت تصفیه خانه های فاضلاب شهری در شهرستان های ساحلی اقدامات موثر به عمل آید.

ابتکار در ادامه گفته های خود به نقش موثر سازمان بنادر و دریانوردی در حفاظت از دریاهای کشور اشاره کرد و گفت: این سازمان می تواند با رعایت بسیاری از ضوابط زیست محیطی، شرایطی را برای تردد کشتی ها فراهم کند تا شاهد ایجاد کمترین میزان آلودگی در دریاها باشیم.
 
معاون رئیس جمهوراذعان داشت: در این راستا قصد داریم به تمام بنادر کشور رتبه زیست محیطی اعطا کنیم تا به این ترتیب میزان رعایت ضوابط زیست محیطی در بنادر کشور سنجیده شود.

وی خاطرنشان ساخت: بدون شک با این اقدام بنادر کشور نسبت به حفاظت محیط زیست دریاها بیش از پیش ترغیب خواهند شد.

وی همچنین در ادامه به موضوع دریاخواری اشاره کرد و گفت: دریاخواری طی سالهای اخیر در جنوب و شمال کشور رایج شده است. نفوذ به آبهای ساحلی و ساخت و ساز در این مناطق در حالی است که باید بدانیم مناطق ساحلی یکی از مهمترین و حساس ترین زیستگاه های موجودات دریایی و آبزیان محسوب می شود.

به گفته ابتکار، با تخریب این زیستگاه ها، نابودی محیط زیست دریا با سرعت بیشتری صورت می گیرد که این امر برای سازمان حفاظت محیط زیست بسیار خطرناک تلقی می شود.
وی به برخورد جدی با دریاخواران با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست از طریق دستگاه قضایی تاکید کرد و گفت: اجازه نخواهیم داد که موضوع دریاخواری به امری عادی در سواحل کشور تبدیل شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: توقف دریاخواری نیازمند همکاری فرابخشی است که در این میان سازمان های بنادر و دریانوردی و شیلات می توانند همکاری بیشتری با سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشند.

وی تاکید کرد: در واقع برخورد با دریاخواری به معنای حفاظت از زیستگاه های ساحلی است که تعداد آنها در کشور ما بسیار زیاد است و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی حفاظت از محیط زیست دریاها نهایت تلاش خود را برای مقابله با این پدیده مخرب انجام خواهد داد.

ابتکار به وضعیت بسیار نامناسب محیط زیست دریای خزر اشاره کرد و گفت: روز به روز شاهد نابودی تدریجی محیط زیست دریای خزر در تمام ابعاد هستیم و باید نهایت تلاشمان را برای مقابله با این امر انجام دهیم.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، جلوگیری از ادامه این روند نیازمند همکاری تنگاتنگ کشورهای حاشیه دریای خزر است.

وی تصریح کرد: در سفر اخیری که به همراه رئیس جمهور به آذربایجان داشتم در دیدار با وزیر محیط زیست این کشور در خصوص چگونگی حفاظت از محیط زیست دریای خزر به طور مفصل بحث و بررسی صورت گرفت.

ابتکار از تصویب سه پروتکل مهم در راستای حفاظت محیط زیست دریای خزر در کنوانسیون تهران خبر داد و گفت: به زودی این پروتکل ها لازم الاجرا خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار