کد خبر: ۲۵۲۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 29 June 2016

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: گیاهان دارویی میراثی منطقه ای ولی با اهمیت جهانی هستند که ثروت عظیمی به جهان ارزانی داشته اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه سیستان و بلوچستان، عبدالباسط پاکزاد افزود: تنوع و کثرت گیاهان با خواص دارویی همه را شگفت زده کرده است چرا که تخمین زده می شود حدود 70 هزار گونه گیاه از گلستان ها تا درختان تنومند حداقل یک بار در طول تاریخ طب سنتی به عنوان دارو در جوامع بشری استفاده شده اند.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی تنها به گیاهانی که تسکین دهنده آلام مردم هستند اطلاق نمی شود بلکه این گیاهان در زیر گروه غذا به عنوان طعم دهنده ها، رنگ های طبیعی و حشره کش ها و به عنوان ماده اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: گیاهان دارویی در طب خانگی غالباً به شکل تیزان، گرد یا تفاله مصرف می شود.

وی افزود: مصرف گیاهان دارویی به شکل گرد بدن را قادر می سازد تا این ترکیبات را به طور پیوسته و کامل جذب کند و بسیار بجاست اگر این روش را بهترین روش استفاده از گیاهان دارویی محسوب کنیم.

وی بیان کرد: انتخاب بین جوشاندن و دم کردن بیشتر به خواص شیمیایی مواد موثر موجود در گیاه بستگی دارد و به طور کلی گیاهانی را که روغن های فرار دارند همیشه با دم کردن آماده می کنند و هیچگاه با جوشاندن تهیه نمی شوند.

پاکزاد تاکید کرد: برای گیاهان گلیکوز یددار نیز همین طور است اما اگر گلیکوز یدها خیلی کم محلول باشند گیاه را می توان به مدت کوتاه 2 تا 5 دقیقه جوشاند.

وی در ادامه گفت: گیاهان موسیلاژ دار را نیز باید دم کرد تا از انهدام مواد موثر آنها جلوگیری شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار