عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تأمین منابع آبی پایدار برای توسعه جمعیتی هرمزگان اهمیت فراوانی دارد و باید به طور جدی به آن نگاه کرد.
کد خبر: ۲۵۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ 27 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، محمد آشوری در نشست تخصصی میان نمایندگان استان با مسؤولان شرکت آب و فاضلاب شهری بندرعباس و دیگر مدیران حوزه توسعه شهری و شورای شهر بندرعباس اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نیازها برای توسعه استان هرمزگان در افق کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت، توجه به نیازهای آبی استان و جزایر آن است.
 
وی با بیان اینکه هرمزگان از حدود دو دهه قبل با بحران کم آبی به طور کم و زیاد دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: در طول 16 ساله اخیر شاهد تداوم خشکسالی در مناطق مرکزی و غربی هرمزگان هستیم که آسیب‌های فراوانی را به کشاورزان و منابع آبی زیرزمینی وارد آورده است.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقلیم کشورمان گرم و خشک است و جز در معدود استان‌های کشور، در همه ایران شاهد بحران کم آبی و بی‌آبی هستیم و باید برای مدیریت منابع آبی و حفظ و حراست از ظرفیت‌ آبهای زیرزمینی، برنامه‌های ویژه‌ای با کمک مردم تدوین کنیم.
 
آشوری ادامه داد: در 4 استان جنوبی کشور امکان استفاده مستقیم از آبشیرین‌کن ها به عنوان منابع آبی پایدار وجود دارد و دولت طرح‌های بزرگی را برای انتقال آب استان هرمزگان به استان‌های کویر مرکزی ایران نیز تدارک دیده است که باید سهم هرمزگان در اجرای پروژه‌های آبشیرین‌کن و انتقال آب تعیین و تخصیص یابد.
 
وی به مصوبه مهم مجلس در دوره نهم با هدف رفع مشکلات آب شرب اشاره و تضمین خرید آب از آبشیرین‌کن‌ها توسط وزارت نیرو را یادآور شد و عنوان کرد: علاوه بر خرید تضمینی آب، مصوبه خوبی نیز مبنی بر اختصاص حداقل 30 درصد از منابع جدید آبی بخصوص آبشیرین‌کن‌ها به استان مبدأ به تصویب رسیده که می‌تواند گشایش‌بخش وضعیت کم‌آبی در هرمزگان باشد.
 
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندرخمیر در خانه ملت تصریح کرد: وضعیت تنش آبی در جزایر نیز وجود دارد و باید با احداث آبشیرین‌کن‌ها در این جزایر بخصوص با مشارکت بخش خصوصی، کمبود آب را در آنها نیز مهار و وضعیت با ثباتی را در این زمینه بوجود آوریم.
 
آشوری همچنین به آمادگی مجلس برای کمک قانونی به این وضعیت و تدوین قوانین لازم در این راستا اشاره و از مسؤولان استانی خواست تا برای رفع این چالش از هرمزگان به یکدیگر کمک کنند.
 
به گزارش فارس، در این جلسه علاوه بر نمایندگان استان هرمزگان، رنجبر معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس و مهران نجاتی رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز حضور داشتند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار