کد خبر: ۲۴۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷ 21 June 2016
به گزارش ایرنا عبدالباسط پاکزاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حدود 30 درصد معادل 6/5 میلیون هکتار از مساحت سیستان و بلوچستان را بیابان تشکیل می دهد، اظهار داشت: 28 کانون بحرانی فرسایش بادی در 1.2 میلیون هکتار از سطح بیابان های استان شناسایی شده است.
وی ادامه داد: هم اینک کانون بحرانی سیستان با 252 هزار و 453 هکتار، ایرانشهر با 288 هزار و 451 هکتار، کانون بحرانی دلگان با 134 هزار و 13 هکتار، نیکشهر با 171 هزار و هشت هکتار و کانون بحرانی شندان سیب و سوران با 262 هزار و 72 هکتار در اولویت برنامه های بیابانزدایی استان قرار دارند.
وی تغییر اقلیم، معیشت ناپایدار جوامع انسانی و فعالیت های عمرانی و توسعه ای را سه عامل مهم تاثیر گذار در بیابانی شدن مناطق مختلف سیستان و بلوچستان ذکر کرد.
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این استان با واقع شدن در منطقه آب و هوایی ایرانی- تورانی دارای هفت پهنه اقلیمی با پوشش گیاهی متنوع است.
مسعود ریگی افزود: از نظر پوشش گیاهی 56 درصد وسعت سیستان و بلوچستان را مراتع، 30 درصد بیابان ها و 6 درصد را جنگل ها تشکیل می دهند.
وی با اشاره به وجود 28 کانون بحرانی در سیستان و بلوچستان گفت: این کانون ها در شمال استان مشکلاتی نظیر تاثیر گذاری بر دشت، کشاورزی، مسکونی و تاسیسات سیستان و افزایش تصاعدی اثرات خشکیدگی تالاب هامون به همراه داشته اند.
وی افزود: خسارت به تاسیسات آب شیرین کن، نیروگاه برق ایرانشهر، پایگاه هوایی کنارک، تاثیر گذاری برقطب کشاورزی استان( بمپور)، تاثیر گذاری برمناطق مسکونی و راههای ارتباطی از جمله مشکلات کانون های بحرانی در جنوب سیستان و بلوچستان است.
وی گفت: در زمینه مقابله با کانون های بحران در سیستان و بلوچستان محدودیت هایی در بخش اعتباری از جمله پایین بودن نرم اجرای طرحها، اعلام دیر هنگام اعتبارات واز دست رفتن فصل کاری و کمبود نیروی انسانی بومی مجرب در شهرستانها برای اجرا و نظارت طرح ها وعدم تخصیص سهمیه کافی جذب کارشناس بومی وجود دارد.
وی افزود: همچنین از نظر پیمانکاری مشکلاتی چون کمبود شرکت های اجرایی بومی و مجرب و کمبود ادوات و ماشین آلات مورد نیاز و از نظر شرایط اقلیمی نیز مشکلاتی نظیر فقر منابع آبی بویژه در کانونهای جمعیتی، محدودیت منابع آب و اثرگذاری آنها بر شکل گیری توفانها و کاهش توان تولید عرصه های منابع ملی و به تبع آن کاهش درآمد بهره برداران وجود دارد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان با اشاره به کاهش نزولات آسمانی در استان گفت: این استان برخلاف سایر استان های کشور در سال آبی گذشته از مهر تا اسفند با حداکثر 60 میلی متر بارندگی با کاهش قابل توجه بارش رو به رو بوده است.
وی ادامه داد: در کنار شرایط سخت و افت پایش بارندگی از نظر دمایی نیز در اردیبهشت امسال تمام شهرهای استان میانگین دمای بالاتر از شرایط نرمال را تجربه کردند که این امر افزایش تبخیر و کاهش رطوبت در دسترس و در نتیجه اثرات نامطلوب بر روی پوشش گیاهی استان را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه طرح های بیابانزدایی از سال 48 تاکنون در سیستان و بلوچستان در حال انجام است گفت: با وجود محدودیت های مالی سال گذشته حدود 60 میلیارد ریال به طرح های بیابانزدایی استان اختصاص یافت.
وی کسب رتبه نخست بیابانزدایی در سالهای اخیر را از جمله برخی موفقیت های این نهاد ذکر کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار