کد خبر: ۲۴۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۸ 16 June 2016
به گزارش ایرنا، احمد علی موهبتی روز چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران سیستان وبلوچستان در فرمانداری چابهار اظهار داشت: بهره مندی از آب سالم بهداشتی در این شهرستان 23 درصد است و این آمار در مقایسه با کشور و حتی میانگین استانی فاجعه است.
وی گفت: شهرستان چابهار با حدود 250 هزار نفر جمعیت تنها 90 تا 100 هزار نفر شهری و مابقی روستایی هستند.
وی ادامه داد: 77 درصد مردم شهرستان چابهار آب سالم و بهداشتی ندارند و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.
فرماندار چابهار افزود: حدود 400 روستا در این شهرستان با 36 تانکر فرسوده و از رده خارج شده آبرسانی سیار می شوند و روزانه برای هر نفر 15 لیتر آب تحویل می شود.
موهبتی ادامه داد: منابع آبی شهرستان چابهار به دلیل کاهش نزولات جوی در سالیان اخیر با افت شدید آبی مواجه و بسیاری از چاهها خشک شدند.
وی گفت: سهمیه 15 لیتر آب برای هر نفر روستایی در شبانه روز در چابهار کفاف نمی کند و باید تعداد تانکرهای آبرسانی افزایش و سهمیه آب بیشتری برای روستاییان در نظر گرفته شود.
وی خواستار حل مشکلات هزینه های سوخت، تعمیرات و اجاره تانکرهای آبرسانی سیار در چابهار شد و افزود: بدلیل نبود اعتبار از سوی آب و فاضلاب روستایی تانکرها بابت تحویل آب از مردم پول می گیرند که در شان یک اداره دولتی نیست.
وی برای کاهش دامنه بحران بی آبی در چابهار خواستار رهاسازی فوری آب سد زیردان و پیشین شد و خاطرنشان کرد: آب این سدها طوری باید رهاسازی شود تا تمام روستاهای بخش دشتیاری، پلان و مرکزی بتوانند آب چاهها را تقویت و هوتگ(گودال دستی ذخیره آب) را آبگیری و تا آخرین نقطه روستایی منطقه دشتیاری و بخش مرکزی از آب بهره مند شوند.
وی حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی را برای احداث آب شیرین کن خواستار شد و افزود: انتقال آب دریا می تواند با تامین مطمئن آب شرب و کشاورزی سبب اشتغال، تولید و افزایش درآمد خانوارهای روستایی در چابهار شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اعتبارات محدود در سالهای اخیر گفت: تلاش های زیادی برای جذب اعتبارات ماده 10 و 12 شده است تا مشکلات آبی مناطق مختلف استان حل شود.
رضا اربابی اظهار داشت: تخصیص 30 درصدی اعتبارات مشکلات را افزایش داده است و باید اعتبارات مدیریت بحران در استان به صورت 100 درصد اختصاص پیدا کند.
وی گفت: مشکلات بی آبی و خشکسالی در دستور کار قرار دارد و تصمیمات لازم برای رفع آن گرفته خواهد شد.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان نیز گفت: شاخص های استان نشان از عقب ماندگی زیاد از نظر شبکه آب رسانی و سفره های آبی دارد.
علیرضا قاسمی اظهار داشت: به دلیل نبود آب و فاصله زیاد شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب شهرهای سیستان و بلوچستان متحمل هزینه زیادی می شود بطوریکه هر مترمکعب آب 28 هزار تا 30 هزار ریال هزینه دارد و به مشترکان بصورت میانگین چهار هزار و 500 ریال فروخته می شود. 
وی ادامه داد: آب شهر چابهار از آب شیرین کن کنارک با فاصله حدود 50 کیلومتری تامین می شود.
وی افزود: جمعیت شهر چابهار حدود 100 هزار نفر است که با 12 هزار مترمکعب لوله گذاری به 16 هزار اشتراک شهری آبرسانی انجام می شود.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان ادامه داد: آب شهر چابهار جیره بندی و به 2 قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است و در فاصله 2 روز می توانیم آب لوله کشی را به مناطق تحویل دهیم.
قاسمی گفت: 65 درصد شبکه آبرسانی شهر چابهار فرسوده است و حدود 39 درصد آب تولیدی آب شیرین کن قبل از رسیدن به شهر چابهار هدر می رود.
وی افزود: در صورت سرمایه گذاری و تولید 20 هزار مترمکعب آب مشکلات برای جمعیت فعلی مرتفع و توزیع آب از حالت جیره بندی خارج می شود.
مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز گفت: آب آشامیدنی در کل کشور با مشکل مواجه شده و تنها راه پایداری آن مدیریت و سیستم یکپارچه برای بهینه مصرف کردن است. 
اتابک جعفری اظهار داشت: رودخانه دائمی در سیستان وبلوچستان وجود ندارد و تمام باران ها سیلابی و رگباری است که در یک شبانه روز چند میلیون مترمکعب آب در پشت سدها ذخیره می شود.
وی ادامه داد: قیمت تهیه و استحصال آب شیرین سنگین است و باید به سمت شیرین کردن آب دریا که هم پایدار و منابع مطمئنی است برویم.
وی گفت: استفاده و بهره برداری از آب دریا برای کاهش دامنه بحران در سیستان وبلوچستان به ویژه در شهرستان چابهار خیلی ضروری است.
مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: آب سد زیردان برای کاهش دامنه بحران بی آبی روستاهای پایین دست در روزهای آینده رهاسازی می شود.
جعفری گفت: با رهاسازی آب سد زیردان مشکل چند ماه مردم تا حدودی مرتفع می شود و با کاهش آب سد و خشک شدن آن دوباره مردم با بحران آبی مواجه می شوند.
وی افزود: تنها راه مطالعه دقیق و کارشناسی، انتقال آب دریا به نقاط مختلف شهرستان برای شرب و کشاورزی است.
معاون توسعه و مهندسی شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به شاخص 23 درصدی بهره مندی روستاهای چابهار از آب سالم گفت: هیچ جای کشور این آمار عقب ماندگی را ندارند و باید هر چه سریعتر چاره اندیشی شود. 
گلشنی اظهار داشت: تحویل 15 لیتر آب در شبانه روز برای هر نفر جمعیت روستایی در چابهار واقعا دردآور است.
وی ادامه داد: مجتمع 261 روستایی تلنگ، پیرسهراب و پلان با 144 هزار نفر جمعیت در سال 1384 مطالعه شده و در حال اجرا است که به دلیل کمبود اعتبار تاکنون تکمیل و به بهره برداری نرسیده است.
وی گفت: آب چاهها خشک و یا با کمبود شدید آب مواجه هستند و تنها راه حل مشکلات انتقال آب دریا به تمام روستاهای سطح شهرستان چابهار است.
وی خاطرنشان کرد: مبلغ 80 میلیارد ریال برای ناوگان آبرسانی سیار در استان بدهکار هستیم و توان تامین سوخت، نگهداری تانکرهای فرسوده را نداریم.
وی خواستار تکمیل خط انتقال آب از سد زیردان به روستاهای دشتیاری و پلان شد و افزود: با اختصاص اعتبار بسیاری از مشکلات بی آبی در چابهار مرتفع می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: بحران بی آبی و خشکسالی کارهای کشاورزی را در سطح شهرستان چابهار تحت الشعاع خود قرار داده است بطوریکه کشاورزان باهوکلات در سالهای گذشته 80 میلیارد ریال تسهیلات بانکی دریافت کردند و به دلیل نبود زیرساخت ها نظیر برق هم اینک بیش از 400 میلیارد ریال بدهی بانکی دارند.
رضا نجفی اظهار داشت: با گذشت بیش از 20 سال از افتتاح و بهره برداری سد پیشین سرباز تا هنوز خط انتقال پایین دست آن اجرا نشده است و آب پس از رهاسازی مسیر 50 کیلومتری بستر رودخانه را تا اراضی کشاورزی باهوکلات طی می کند و با این حالت فقط یک سوم آب به کشاورز می رسد و بقیه آن در مسیر هدر می رود.
وی ادامه داد: اجرای سیستم آبیاری تحت فشار یکی از راههای صرفه جویی آب است که این کار در استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است و علیرغم کمبود اعتبار و بدهی 210 میلیارد ریال کار تعطیل نشده است.
وی خواستار برقرسانی به اراضی کشاورزی باهوکلات شهرستان چابهار شد.
مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان نیز گفت: با ادامه خشکسالی در شهرستان چابهار بسیاری از مراتع و جنگل ها از بین رفته و دامهای روستایی در حال تلف شدن است. 
عبدالباسط پاکزاد اظهار داشت: بی آبی بخشی از زندگی مردم روستاهای چابهار را مختل کرده است و ادامه آن دامنه ویرانی های طبیعت را بیشتر می کند.
مدیرکل محیط زیست سیستان وبلوچستان نیز گفت: بی آبی و ادامه خشکسالی چالش های جدی زیست محیطی را در شهرستان چابهار به ویژه در روستاها ایجاد کرده است.
سعید محمودی ادامه داد: اگر زمین و محیط زیست دچار چالش شوند منجر به تنش اجتماعی می شود و خیلی ناخوشایند است.
وی خواستار راه اندازی ایستگاه آلاینده گرد و غبار و ریزگردها در منطقه دشتیاری، پلان و مرز ریمدان شد و اظهار داشت: هیچ ایستگاهی در مناطق بحران ریزگردها در دشتیاری وجود ندارد.
وی گفت: شرایط زیستی در کانون های گرد و غبار مناطق خشک دشتیاری دچار بحران است و مردم با مشکلات جدی زیست محیطی در روستاهای چابهار مواجه هستند.
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: هیچ توجیهی ندارد که سد پیشین با گذشت بیش از 20 سال سبب هدر رفتن سرمایه دولت شود و پایین دست آن ساماندهی و خط انتقال اجرا نشود.
مدیرکل برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان وبلوچستان نیز گفت: موضوعات و مشکلات مطرح شده درخصوص آب شهری و روستایی با اولویت پیگیری و اعتبارات لازم برای کاهش مشکلات در نظر گرفته خواهد شد.
مهرداد عرب با بیان اینکه سال گذشته دولت با کمبود شدید اعتباری و عدم تخصیص بودجه های لازم مواجه بوده، اظهار امیدواری کرد: با اقدامات و تدابیر دولت در ماههای آینده وضعیت اعتباری بهتر شود و برای حل مشکلات گام های مثبتی برداشته خواهد شد.
وی گفت: اعتبارات استانی محدود و بیشتر اعتبارات در مرکز کشور متمرکز است و باید مدیران استانی با تعامل و همکاری نسبت به جذب اعتبارات اقدام کنند.
شهرستان چابهار با 250 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار در قلب مَکُّرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری(با مرکزیت نگور) و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار