جاسکی‌ها از گذشته در ماه مهمانی خدا آداب و رسوم خاصی داشته‌اند که برخی از آنها به‌ دلیل پیشرفت و گذشت زمان به فراموشی سپرده شده و بعضی دیگر همچنان پابرجاست.
کد خبر: ۲۴۶۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷ 15 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، ماه مبارک رمضان در شهرستان جاسک همچون دیگر نقاط استان هرمزگان ریشه در عمق باور و فرهنگ مردم این منطقه دارد.
 
این ماه از قدیم‌الایام با آداب و سنن خاصی در این بندر ساحلی برگزار می‌شده است که معمولاً با رویت هلال این ماه و اعلام معتمدین و سرشناسان مذهبی آغاز می‌گردد.
 
برگزاری نماز تراویح، قرآن‌خوانی و نشست‌های دینی شبانه از جمله رسوم رایج در شرقی‌ترین منطقه از هرمزگان بوده است که همچنان پس از سال‌ها و دهه‌ها پابرجا بوده و مردم به آن معتقدند.
 
برای بیدار کردن مردم هم معمولاً اشخاصی هنگام سحر با یک عدد طبل و با نوای «قم سحروا» در کوچه پس کوچه‌ها و محلات اقدام به بیدار کردن مردم برای خوردن سحری و به جا آوردن اعمال ماه مبارک رمضان می‌کردند.
 
هم‌اکنون بیدار کردن مردم از طریق بلندگوی مساجد، ساعت، گوشی موبایل و تنظیم تلویزیون صورت می‌گیرد و مردمان این منطقه با اعتقاد و ایمانی راسخ به اسلام و آیات مبین الهی ماه رمضان را با انگیزه و نشاط ویژه‌ای برگزار می‌کنند.
 
دادن افطاری به همسایگان و تهیدستان یکی از رسوم مردم جاسک بوده، همچنین سحری و افطاری مردم معمولاً خرما، دوغ و ماست محلی است.
 
اخوت، برادری، مهربانی و گذشت از عمده خصایص مردم این شهرستان در این ماه است و در بیست و پنجم و بیست و ششم ماه رمضان مراسمی به نام «مردگانی» که عبارت از پختن غذا در خانه و جمع شدن در منزل یکی از بزرگان و صرف آن و قرائت فاتحه برای مردگان بوده نیز از دیگر مراسم‌های شهرستان جاسک است.
 
امام جمعه جاسک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جاسک گفت: اعتقادات و ارزش‌های مردم جاسک در گرامی‌ داشتن ماه مبارک رمضان و برگزاری مناسب برنامه‌های دینی به خصوص محافل انس با قرآن هر ساله مستحکم‌تر از قبل صورت می‌گیرد و جوانان پرشور بسیاری در این مراسم‌ها حضور می‌یابند.
 
حجت‌الاسلام جواد غلامی افزود: راه زنده نگهداشتن دین اسلام نیز پرداختن به شعائر دینی و عمل به آیات قرآن بوده و بهترین ماه برای اثبات بندگی و طلب روزی از درگاه خداوند ماه مبارک رمضان است.
 
غلامی تاکید کرد: آداب و رسوم ویژه مردم منطقه جاسک برای برگزاری باشکوه ماه مبارک رمضان به خصوص در اطعام نیازمندان و دادن افطاری در شرق کشور زبانزد است و این مهم به واسطه اعتقادات و عمق باورهای مردم این منطقه انجام می‌شود.
 
دادن زکات که همان زکات مال است نیز معمولاً در اواخر ماه رمضان انجام می‌گیرد و در این شهرستان خانواده‌ها حتی بچه‌های خردسال را به گرفتن روزه تشویق و ترغیب می‌کنند تا برای انجام کامل واجبات الهی در آینده آماده شوند.
 
به گزارش فارس، جاسک در شرق منطقه هرمزگان واقع شده و از جنوب با ساحل دریای عمان و از شرق با شهرستان‌های غربی استان سیستان و بلوچستان همجوار است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار