هزینه سفره یک خانواده چهارنفره روزانه 18هزار تومان است
تابناک: یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد هزینه سفره افطار یک خانواده چهارنفره طبقه متوسط روزانه حدود ١٨هزارتومان و در مجموع در این ماه بیش از 540هزار تومان آب می خورد.
کد خبر: ۲۴۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ 08 June 2016
به گزارش تابناک اصفهان، یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد هزینه سفره افطار یک خانواده چهارنفره طبقه متوسط روزانه حدود ١٨هزارتومان و در مجموع در این ماه بیش از 540هزار تومان آب می خورد؛ رقمی که البته بدون لحاظ کردن افزایش احتمالی قیمت ها، هزینه های مربوط به صرف شام، سحری و میوه که در این ماه مصرف زیادی دارد محاسبه شده است و باید به این رقم، این هزینه را نیز اضافه کرد. بررسی اصفهان زیبا نشان داد که سفره افطار برای هر خانواده در اصفهان به طور میانگین بیش از 450هزارتومان آب می خورد!

    سراب ثبات قیمت‌ها!
همه ساله در ایامی همچون ماه رمضان و نوروز همزمان با افزایش مصرف برخی اقلام مصرفی، قیمت این اقلام با افزایش جهشی مواجه می شود، به گونه ای که  تامین برخی کالاها برای خانواده ها گران تمام می شود. هر چند هر ساله پیش از آغاز ماه رمضان نهادهای نظارتی از ذخیره کافی اقلام پرمصرف و ثباتی قیمتی خبر می دهند، اما این وعده در عمل هرگز محقق نشده است.نایب‌ رییس اتاق اصناف ایران چند روز پیش در گفت و گو با ایسنا به مردم اطمینان داد كه بازار در این ماه با ثبات قیمت‌ها رو به ‌رو خواهد بود. ابراهیم درستی،  خاطرنشان كرد: قیمت برنج، مرغ و لبنیات تغییری نخواهند داشت. علاوه بر این، در مورد گوشت قرمز نیز طی هفته جاری تصمیم‌گیری می‌شود؛ هرچند به نظر می رسد قیمت این محصول پروتئینی تغییر نخواهد کرد. وی همچنین درباره وضعیت خرما در این ماه، گفت: با توجه به اینكه فصل برداشت خرما نیست، محصول موجود در انبارها توزیع می‌شود، اما در  زمینه عرضه و قیمت نگرانی وجود ندارد؛ چرا كه نیازهای مردم در این ماه تامین خواهد شد.

       افزایش قیمت مرغ و میوه
در اصفهان نیز هفته پیش ناصر اطرج، رییس اتحادیه میوه و تره بار استان در گفت ‌و گو با مهر از افزایش قیمت میوه در چند روز اول ماه رمضان خبر داد و گفت: بیشترین میوه‌ای که در این ماه استفاده می‌شود، هندوانه و گرمک است که شاید در اوایل ماه رمضان با افزاش قیمت مواجه شود. مرغ به عنوان یکی دیگر از کالاهای پر مصرف نیز از افزایش قیمت در امان نمانده است. همین چند سال پیش بود که کمبود مرغ در این ماه در اصفهان، ‌به گرانی و تشکیل صف های بلند و بی سابقه خرید انجامید! دبیر انجمن صنفی مرغ و گوشتی اصفهان نیز هفته گذشته در گفت ‌و گو با مهر از افزایش نسبی قیمت در چهار تا پنج روز اول ماه رمضان خبر داد. بهزاد پاکزاد اظهار داشت: قیمت مرغ پس از یک تصاعد قیمت مقطعی به قیمت اولیه خود باز خواهد گشت. افزایش ناگهانی اقلام پر مصرف، هزینه تمام شده افطاری را دستخوش نوسانان زیادی کرده است. برای محاسبه میانگین هزینه های سفره افطار اصفهانی ها، اصفهان زیبا، این هزینه را برای خانواده های متوسط و بر اساس آخرین قیمت مواد غذایی بازار استان بررسی کرد. زولبیا و بامیه از جمله موادغذایی پرطرفدار است که همه ساله قیمت و کیفیتش در این ماه حسابی بر سر زبان ها می افتد.

        450 هزار تومان!
حسن شریفی، رییس اتحادیه تولید و فروش گز و شیرینی استان با بیان اینکه تاکنون نرخ زولبیا و بامیه در واحدهای صنفی اصفهان افزایش نیافته است، به اصفهان زیبا  ‌گفت: زولبیا و بامیه درجه یک هر کیلو 11 هزار تومان و درجه دو نیز  10هزار و 500 به فروش می رسد. وی ادامه داد: اصفهانی ها در ماه رمضان بیشتر زولبیا و بامیه درجه یک را خریداری می کنند. احمدرضا اخوان ارجمند،‌ رییس اتحادیه كبابی و بریانی های استان نیز از ثبات قیمت انواع آش و حلیم در آستانه ماه رمضان خبر داد و اظهار داشت: آش درجه یک، شش هزار تومان، درجه دو، پنج هزار و 500 و درجه سه، نیز در حال حاضر در اصفهان به قیمت پنج هزار تومان به فروش می رسد. وی ادامه داد: حلیم بادمجان ممتاز، درجه دو و سه نیز به ترتیب با قیمت 9، 8 و 7 هزار تومان به فروش می رسد.  عباس صابری، رییس اتحادیه نانوایی های استان نیز با اشاره به اینکه قیمت نان در استان افزایشی نداشته است، قیمت نان سنگک ساده و کنجدی در اصفهان را به ترتیب 650 و 800 تومان اعلام کرد. با احتساب قیمت قند هر کیلو سه هزار و 200 تومان، شکر هر کیلو سه هزار تومان، خرما برای هر جعبه 11 هزار تومان و سبزی خوردن برای هر کیلو دو هزار و 400 تومان می توان متوسط هزینه ماهیانه یک خانواده چهار نفری را محاسبه کرد.  با در نظر گرفتن مقدار آش و حلیم مصرفی هر یک 16 كیلوگرم، نان سنگک6٠ عدد، چای یک بسته نیم كیلویی، قند و شكر چهار كیلوگرم، چهار كیلوگرم زولبیا و بامیه، هشت كیلو سبزی و چهار بسته خرما، میانگین هزینه سفره افطار ماه رمضان برای هر خانواده بیش از 450 هزار تومان و برای هر روز بیش از 15 هزار تومان خواهد شد که البته این مبلغ بدون محاسبه مصرف پنیر، شیر، ‌زعفران و یا لیموترش است. اگر بخواهیم به هزینه واقعی خانواده های اصفهانی در این ماه دست پیدا کنیم، هزینه شام، سحری، میوه و دیگر خوراکی ها را نیز باید اضافه کنیم. ضمن اینکه این هزینه بدون لحاظ کردن افزایش احتمالی این اقلام مصرفی است، که بایستی این افزایش احتمالی را برای تعیین واقعی افطار در نظر گرفت. حالا باید منتظر ماند و دید که غول گرانی که هر سال در این روزها سری به بازار کشور می زند این بار پایش به سفره افطار اصفهانی ها
باز می شود یا خیر؟
گزاش: حسین اسدی. روزنامه اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار