با هدف حفظ ارزش های تاریخی و فرهنگ غنی منطقه خلیج فارس، یک فروند شناور تفریحی چوبی در آبهای روستای گوران قشم جهت گشت زنی در جنگل حرا فعالیت خود را آغاز کرد.
کد خبر: ۲۳۴۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 24 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم اظهارداشت: با هدف حفظ ارزش های تاریخی و فرهنگ غنی منطقه خلیج فارس، طرح جایگزینی شناورهای تفریحی چوبی به جای شناورهای فایبرگلاس در دستور کار قرار گرفته است.

حمید رضا محسن پور، عنوان کرد: در همین راستا و در گام نخست با حضور مقامات یونسکو و مقامات سازمان منطقه آزاد قشم، یک فروند قایق چوبی تفریحی مطابق با قایقهای سنتی خلیج فارس، در روستای گوران قشم به آب اندازی شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم، به آب اندازی این شناور تفریحی همراه با مراسم سنتی منطقه و آوازه خوانی و اجرای موسیقی محلی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون گردشگران زیادی برای گشت در جنگل های دریایی حرا به روستاهای مجاور این جنگل از جمله طبل، سهیلی و گوران مراجعه می کنند.

وی تاکید کرد: روستاهای طبل و سهیلی جلوتر از روستای گوران واقع شده اند و اکثر طبیعت گردان در روستاهای طبل و سهیلی گشت در جنگل حرا را انجام می دهند و سپس وارد روستای گوران می شوند.

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت: اما هم اکنون با بهره برداری از قایق چوبی، طبیعت گردانی که به روستای گوران وارد می شوند با دیدن این قایق دوباره نسبت به گشت در جنگل حرا توسط قایق چوبی اظهار تمایل می کنند.

وی با اشاره به اینکه این قایق چوبی تفریحی بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، گفت: این قایق ظرفیت 12 نفر سرنشین را داراست و مجهز به سایبان است.

مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: هم اکنون رویکرد سازمان منطقه آزاد قشم برای برگزاری گشت های دریایی در جنگل های حرای قشم استفاده از قایق های چوبی به جای قایق های فایبرگلاس است تا بتوانیم به جاذبه های توریستی قشم را بیش از پیش توسعه دهیم.

وی در ادامه یادآور شد: همچنین باید در نظر داشت که استفاده از قایق های چوبی در جنگل های حرا سازگاری بیشتری با محیط زیست منطقه دارد.

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم، تصریح کرد: همچنین بررسی های به عمل آمده ثابت کرده است که عمر قایق های چوبی پنج برابر بیشتر از قایق های فایبر گلاس است که استفاده از آن می تواند برای قایقداران فعال در این حوزه از صرفه اقتصادی بهتری نیز برخوردار باشد.

محسن پور با اشاره به اینکه یک فروند قایق چوبی دیگر نیز توسط یکی از روستاییان گوران جهت فعالیت توریستی در جنگل حرا به آب اندازی شده است، گفت: امیدواریم به زودی شاهد تعمیم فرهنگ استفاده از شناورهای چوبی در این روستاها باشیم.

وی بیان داشت: : به طور قطع با به کارگیری شناورهای چوبی در جنگل های حرا، علاقه مندان بیشتری برای گشت تفریحی در این جنگل دریایی رغبت نشان خواهند داد.

به گفته رئیس ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم، طی سالهای اخیر صنعت لنج سازی در جزیره قشم که از قدمت بسیار طولانی برخوردار است روبه فراموشی گذاشته شده است، به طوری که هم اکنون تعداد کارگاه های لنج سازی چوبی در جزیره بسیار محدوده شده است و اکثر کارگاه های قدیمی به ساخت لنج های فایبرکلاس روی آورده اند.

لازم به ذکر است، قدیمی ترین استادکاران ساخت لنج های چوبی متعلق به روستاهای گوران و پی پشت در جزیره قشم هستند.


منبع:مانا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار