شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، پایان سال‌جاری را به عنوان جدیدترین زمان بهره‌برداری از طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس تعیین کرد. این طرح نیاز داخل را به طور کامل تامین و امکان صادرات بنزین را نیز فراهم می کند.
کد خبر: ۲۳۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 23 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با ارسال توضیحاتی به دفتر خبرگزاری مهر توضیحاتی درباره گزارش «ساخت بزرگترین طرح تولید بنزین ایران متوقف است» ارائه کرد.
 
حمید شریف رازی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان اینکه خبر «توقف سه ساله طرح افزایش تولید بنزین در پالایشگاه بندرعباس» نادرست و ناشی از عدم اطلاع خبرنگار خبرگزاری مهر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از یکهزار و پانصد نفر در این مجتمع مشغول به کار بوده و امید است کلیه واحدهای این طرح تا پایان سال جاری به مرحله تولید برسند.
 
وی اعلام کرد: پیشرفت این طرح در بخش اجرا در اوایل دولت تدبیر و امید در مهر ماه ۱۳۹۲، ۶۵.۰۲ درصد و طی این مدت و تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۴ به ۹۳.۰۶ درصد افزایش یافته است لذا اعلام توقف پروژه از سوی خبرگزاری مهر صحت ندارد.
 
وی توضیح داد: اصولا اجرای طرح ها در مراحل پایانی به دلیل باقی مانده کارهای با حجم کم و حساس و لزوم رفع نواقص احتمالی، هماهنگی با سازندگان، صاحب لیسانس و بهره بردار در مقایسه با مراحل میانی اجرای طرح از پیشرفت کمتری برخوردار بوده و این جزیی از ماهیت طرح ها می باشد.
 
اگر چه در سال گذشته به دلیل عدم تحقق برنامه تامین مالی طرح از یک سو و عدم همکاری و حضور صاحبان لیسانس، کارشناسان تجهیزات اصلی و بدقولی برخی سازندگان و مشکل انتقال ارز به خارج از کشور از سوی دیگر موجب گردید امکان تحقق برنامه تکمیل طرح در سال گذشته مهیا نشود. لیکن با توجه به ثمرات ناشی از برجام اکنون به جز معدودی از تجهیزات سایر اجناس پروژه تامین و به کارگاه تحویل گردیده است و امید است با تحقق تامین به موقع مالی نیز این طرح در اسرع وقت به اتمام برسد.
 
وی همچنین اشاره کرد: بخش هایی از پروژه همچون واحد تولید گوگرد جامد (SSU) مخازن کروی، مخازن استوانه ای و اتاق های کنترل اصلی و فرعی پست های فرعی برق تکمیل گردیده اند و در حال حاضر بخشی از کارگران در تعدادی از بخش‌ها در دو شیفت به کار مشغولند.
 
توضیحات خبرگزاری مهر
 
حمید شریف رازی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درحالی مدعی نادرست بودن گزارش خبرگزاری مهر بوده که وی ششم بهمن ماه ۱۳۹۳ با مسئولیت مجری پروژه در نشستی خبری و با حضور تمامی خبرنگاران خبرگزاری‌های اعزامی از تهران به بندرعباس، پیشرفت اجرایی طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس را ۹۴ درصد اعلام کرده بود.
 
به عبارت دیگر با مقایسه اظهارات امروز و بهمن ماه ۱۳۹۳، شریف رازی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در طول نزدیک به ۱.۵ سال گذشته تاکنون پیشرفت ساخت طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس نه تنها پیشرفتی نداشته که عقب‌گردی  ۰.۴ درصدی را داشته است.
 
از سوی دیگر درحالی مدیرعامل فعلی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ادعا می‌کند که این طرح را با پیشرفت ۶۵.۰۲ درصدی از دولت دهم تحویل گرفته است که بنا بر اظهارات فرهاد احمدی مدیرعامل وقت این شرکت در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۲ پیشرفت اجرایی طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس بیش از ۸۰ درصد اعلام شده بود.
 
در این بین پیشنهاد می شود مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بار دیگر اظهارات خود در قالب گفتگو با شبکه خبری رسمی وزارت نفت در اسفند ماه سال گذشته را مرور کند.
 
در این گفتگو با تایید ۹ ساله شدن اجرای طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس، تاکید کرده بودید: «بخش زیادی از تاخیر در این پروژه به دلیل نداشتن مهندسی پایه است، زیرا این موضوع سبب شده در طول این مدت واحدهای جدید زیادی به آن اضافه شود که از قبل پیش بینی نشده بود.»
 
با مرور این اظهارنظرها و وعده‌هایی که دستکم در طول چهار سال گذشته تاکنون حمید شریف رازی به عنوان مجری و سپس مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درباره زمان راه‌اندازی طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس خالی از لطف نیست به طوری‌که در طول این مدت بارها وعده راه اندازی و بهره برداری از این پروژه را مطرح کرده‌ و در توضیحات جدید این شرکت هم وعده بهره برداری از این پروژه پالایشگاهی برای پایان سال‌جاری عنوان شده است.
 
با این وجود یکی از نکات جالب طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس آن است که آقای شریف رازی در طول یک دهه گذشته به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت عنوان مجری و مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در این پروژه مسئولیت داشته‌ و دستکم باید تمامی مسئولیت‌های تاخیر و عدم بهره برداری این طرح استراـزیک صنعت پالایش نفت کشور را برعهده بگیرد.
 
در مجموع همزمان با افزایش افسارگسیخته واردات بنزین به ویژه در طول سه سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید، پیشنهاد می‌شود به جای تجزیه و تحلیل گزارش‌های مستند رسانه‌ها، به دنبال تسریع در زمان بهره برداری این پروژه و کاهش واردات بنزین باشید.


منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار