ترکان خبر داد:
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: درخواست 18 بانک فراساحلی در مناطق آزاد را دریافت کرده‌ایم که با تعدادی از آنها موافقت خواهد شد. این اقدام گامی تازه در راستای رونق بخشی به اقتصاد مناطق آزاد است.
کد خبر: ۲۳۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶ 17 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، اکبر ترکان بعد از ظهر امروز در نشست خبری نخستین گردهمایی اجلاس مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند ایورا گفت: پنج هزار میلیارد دلار حجم تجارت مناطق آزاد اقیانوس هند است.

وی ادامه داد : آیورا 21 کشور حاشیه اقیانوس هند را شامل می‌شود که بازار جمعیتی بالای دو میلیارد نفر را در بر می‌گیرد که سهم قابل توجهی در اقتصاد جهان دارد.

وی به اهمیت چابهار به دلیل مجموعه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه سواحل جنوب شرقی کشور اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری هم بر این امر تاکید دارند و ماموریت نیروی دریایی ارتش نیز استقرار در سواحل دریایی عمان است و دولت هم در برنامه ششم توسعه سواحل مکران را در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی نخستین اجلاس مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه به میزبانی ایران و در منطقه آزاد چابهار برگزار می‌شود.

به گفته ترکان در این اجلاس ظرفیت و موقعیت چابهار را به دنیا معرفی خواهد شد، چرا که توسعه روابط بین مناطق آزاد حوزه اقیانوس هند در دستور کار این اجلاس قرار دارد و امیدواریم یک دبیرخانه دائمی بین مناطق آزاد آیورا ایجاد شود.

وی به تجارت بین کشورهای منطقه حوزه اقیانوس هند اشاره کرد و گفت: تولید ناخالص داخلی 21 کشور عضو آیورا در سال 2015 ، 6 هزار و 700 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2016 ، 6 هزار و 900 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

ترکان همچنین به حجم واردات و صادرات کشورهای عضو آیورا اشاره کرد و گفت: دو هزار و 271 میلیارد دلار حجم واردات این کشورها و دو هزار و 275 میلیارد دلار مجموعه صادرات 21 کشور عضو آیورا برآورد شده است.

معاون رئیس جمهور همچنین به برنامه‌های توسعه‌ای برای افزایش ظرفیت بندر چابهار و منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: بندری به ظرفیت 85 میلیون تن در دست ساخت است که فاز یک آن آماده شده است همچنین این بندر به عنوان دروازه‌ای برای داد و ستد آسیای میانه و کشورهایی همچون افغانستان که دریا ندارند ایفای نقش می‌کند.

وی همچنین ایجاد راه آهن چابهار مشهد را یکی دیگر از مواردی اعلام کرد که در دستور کار دولت قرار دارد و وزارت راه قرار داد احداث راه آهن چابهار ایرانشهر و از آنجا به زاهدان را آغاز کرده است.

ترکان همچنین در مورد سرمایه‌گذاری برخی کشورها از جمله ژاپن در منطقه آزاد چابهار که برخی معتقدند در مقابل سرمایه‌گذاری چینی‌ها در پاکستان در حال انجام است، گفت: این به معنای تقابل یا رویارویی با سایر کشورها نیست و علاوه بر ژاپنی‌ها هندی‌ها هم به دفعات برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ابراز تمایل کرده‌اند. همچنین هیئت‌های تجاری جدیدی که طی چند ماه اخیر وارد ایران شده‌اند، نیز سفرهایی را برای بازدید و بررسی منطقه چابهار داشته‌اند.

ترکان وجود فرودگاه کنارک، بندر شهید بهشتی، خط ریلی و اخیراً هم وجود یک ابر وای‌فای در چابهار برای ایجاد شبکه اینترنتی را از مزایای این منطقه برشمرد و اظهارداشت: در منطقه آزاد چابهار زمینی را در نظر گرفته‌ایم، تا با سرمایه‌گذاری خود منطقه ظرف 18 ماه به بهره‌برداری برسد، چرا که فرودگاه کنارک متعلق به ارتش است و بیش از 10 کیلومتر از محدوده منطقه آزاد چابهار فاصله دارد.

صادرات مجدد یکی دیگر از ظرفیت‌هایی بود که دبیر شورای عالی مناطق آزاد به آن اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اکنون مواد اولیه دانه روغنی وارد چابهار شده و در کارخانه روغن‌سازی فراوری و بسته‌بندی می‌شود که به کشورهای منطقه هم صادر می‌شود یا خشکبار و برنج فله هم به همین منوال است.

ترکان همچنین در مورد فرصت‌های اقتصاد مقاومتی برای مناطق آزاد نیز گفت: در این سیاست‌ها چهار ماموریت اصلی گسترش و تسهیل تولید، اشتغال، فناوری‌های پیشرفته و تامین نیازهای ضروری مناطق آزاد دیده شده و هدف ما هم این است که توسعه صادرات را در این مناطق در دستور کار قرار دهیم.

وی ایجاد بانک‌های فرا ساحلی، بازار بورس سرمایه یا ایجاد شعب خارجی بانک‌ها را از ابزارهای تامین مالی مناسبی دانست که می‌تواند در منطقه آزاد ایجاد شود و در توضیح بیشتر این موضوع گفت: اکنون 18 تقاضای بانک فرا ساحلی از بانک مرکزی درخواست شده که با تعدادی از آنها موافقت خواهد شد.

وی در مورد کشورهایی که درخواست ایجاد بانک فراساحلی در مناطق آزاد کشورمان را داشته‌اند گفت: تمام این 18 درخواست با سرمایه تماماً ایرانی بوده که سرمایه مورد نظر بانک مرکزی را تامین کرده‌اند، اما ممانعتی برای فعالیت بانک‌های خارجی هم نداریم.

ترکان در پاسخ به اینکه چه فکری برای جلوگیری از واردات محور بودن مناطق آزاد کرده‌اید، نیز خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم عملکرد مناطق آزاد را بررسی کردیم و این ما بودیم که اعلام کردیم، مناطق آزاد به جای صادراتی محور بودن، وارداتی شده‌اند که با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اسفند 92 ، 4 ماموریت توسعه صادرات و ایجاد پایانه صادراتی را در دستور کار گذاشتیم.

به گفته معاون رئیس جمهور ایجاد پایانه صادراتی شلمچه برای مبادله با عراق، پایانه صادراتی ماکو برای صادرات با ترکیه و اروپا و پایانی صادراتی ارس از مواردی بود که دنبال شده و به نتیجه رسیده است.

وی همچنین به امضاء موافقت‌نامه‌ای با گمرک ایران اشاره کرد و گفت: طی این توافق سعی کردیم تا مناطق آزاد به شبکه گمرکی کشور وصل شود، تا هم اطلاعات کالای وارداتی ما در گمرک ثبت شود و هم طبقه‌بندی کالایی ما در مناطق آزاد با گمرک یکسال شود، تا از نظر ارزش‌گذاری تطبیق پیدا کنند.


منبع: مانا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار