عضو ارشد گروه تخصصی لاکپشت های دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و متخصص زیست شناسی و حفاظت لاکپشت های دریایی خلیج فارس و شمال غرب اقیانوس هند، گفت: بررسی های علمی نشان از جنسیت ماده بیش از 60 درصد لاک پشت های پوزه عقابی در آب های خلیج فارس دارد.
کد خبر: ۲۲۹۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸ 14 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر نیکولاس جی پیلچر در چهارمین نشست مشترک سازمان حفاظت محیط زیست با شورای راهبری محیط زیست مناطق آزاد و SGP سازمان ملل متحد در سالن مرکز بین المللی رشد قشم، گفت: عملیات پایش لاک پشت ها نشان از فراوانی لاک پشت های ماده خلیج فارس نسبت به جنسیت نر این جانوران دارد که اگر این آمار با فراوانی جنسیت نر همراه می شد باعث نگرانی بود.
 
به گفته وی، شناسایی لاک پشت های نر و ماده در آب های خلیج فارس با روش لاپاراسکوپی انجام شد که در این روش به غیر از تعیین جنسیت این جانوران می توان به اطلاعات ارزشمند دیگری نیز دست یافت.
 
جی پیلچر ادامه داد: در این شیوه یک شکاف کوچک در قسمت نرم زیرین بدن لاکپشت ایجاد و با عبور یک لوله حاوی دوربین به داخل بدن آن و با بررسی اندام های تناسلی این جانور دریایی، به جنسیت آن پی می بریم.
 
وی در عین حال گفت: یکی دیگر از راه های شناخت جنسیت لاک پشت ها به میزان دم این جانوران مربوط می شود به طوری که دم لاک پشت های ماده به 10 سانتیمتر و دم جنس نر این جانوران بین 40 تا 50 سانتیمتر می رسد.
 
عضو ارشد گروه تخصصی لاکپشت های دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و متخصص زیست شناسی و حفاظت لاکپشت های دریایی خلیج فارس از برنامه های حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم و جوامع محلی این جزیره که نقش مهمی در حفاظت از محل زندگی ساحلی لاک پشت ها دارند تقدیر کرد و گفت: علاوه بر حفاظت از محل زندگی لاک پشت ها در سواحل باید توجه ویژه ای هم به بخش عمده زندگی آنان که در آب ها می گذرد داشته باشیم.
 
وی گفت: قایق های صیادی و تور صیادان از مهمترین عوامل خطرآفرین زندگی لاک پشت ها در درون دریا هستند و باید در زمینه بخش زندگی آبی این جانوران نیز برنامه ریزی و حفاظت انجام شود.
 
بنیان‌گذار و مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات دریایی مالزی همچنین به نقش حفاظت اکوسیستم دریایی توسط لاک پشت ها اشاره کرد و گفت: این جانوران با کوتاه کردن علف های دریایی محیط مناسبی را برای میگوها و ماهی ها فراهم می کنند.
 
وی از خلیج فارس به عنوان یک آزمایشگاه تمام عیار تحقیقاتی برای بسیاری از موجودات دریایی از جمله لاک پشت ها یاد کرد و گفت: عملیات تحقیقاتی سه ساله ما در قطر به دلیل کمبود لاک پشت های سبز یا پوزه عقابی ناموفق بود اما طی 10 روز حضور در آب های جزیره قشم توانستیم بر روی 93 لاک پشت آزمایشات تحقیقاتی داشته باشیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار