دبير ستاد برگزاري هفته سلامت سال 95 در هرمزگان از آغاز به كار نمايشگاه و جشنواره سلامت با شعار غلبه بر ديابت در بوستان غدير بندرعباس خبر داد .
کد خبر: ۲۱۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ 25 April 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، دكتر فاطمه نوروزيان اظهار داشت: شركت كنندگان در اين نمايشگاه با ارائه عملكرد از واحد هاي زير مجموعه خود اقدام به توزيع بروشور ، پوستر و فيلم هاي آموزشي به همراه غربالگري ديابت ، تست قند خون و فشار خون مي كنند .

وي افزود: با توجه به لزوم فرهنگ سازي و آموزش در خصوص بيماريهاي غير واگير در جامعه از جمله بيماريهاي فشار خون ، ديابت و انواع سرطانها دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان با راه اندازي جنگ شادي با موضوع پيشگيري و آموزش در خصوص بيماريهاي غير واگير اقدام كرده است .

مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان خاطرنشان كرد: اين نمايشگاه تاسه شنبه از ساعت18تا22براي بازديد عموم برپا است.

وي ابراز داشت: يكي از مهمترين برنامه هاي وزارت بهداشت مبارزه با بيماري هاي غيرواگير از جمله فشار خون و ديابت است كه هفته سلامت امسال با شعار غلبه بر ديابت و حساس سازي مردم نسبت به اين بيماري خطرناك، همزمان با سراسر كشور در هرمزگان نيز در حال برگزاري است.
وي با تاكيد بر اينكه مردم بايد هشدارهاي بهداشتي در خصوص گسترش بيماري ديابت را جدي بگيرند، گفت: منشأ بسياري از بيماري‌هاي جامعه در مصرف نادرست مواد غذايي است كه در همين راستا بايد اهتمام جدي در آموزش خانواده‌ها با محوريت شناخت غذاهاي سالم و آگاهي از مضرات تغذيه ناسالم صورت گيرد.

دكتر نوروزيان غربالگري به ‌موقع، استفاده از غذاهاي سالم و پرداختن به ورزش را براي همه افراد جامعه توصيه كرد و افزود: داشتن برنامه منظم براي ورزش كردن مي‌تواند در توازن و به نرمال رساندن مقدار قند و چربي موجود در بدن كمك شاياني باشد.

يكم تا هفتم ارديبهشت ماه به نام هفته سلامت نام گذاري شده كه امسال شعار اين هفته غلبه بر ديابت انتخاب شده است.

همه ساله براي روز جهاني بهداشت و هفته سلامت شعارهايي انتخاب مي شود كه از جمله آنها مي توان به ايمني غذا از مزرعه تا سفره در سال 94، يك عمر سلامت با خود مراقبتي در سال 93، فشار خون را جدي بگيريم در سال 92، سالمندي و سلامت در سال 91 و مقاومت به داروهاي ضدميكروبي در سال 90 اشاره كرد.

ديابت يا بيماري قند، نوعي اختلال متابوليك در بدن است كه در آن توانايي توليد انسولين در بدن از بين مي‌رود و يا بدن در برابر توليد انسولين مقاوم شده و نمي تواند عملكرد طبيعي خود را انجام دهد و در نهايت قند خون افزايش مي‌يابد. 

وجود مقدار فراوان قند در خون نيز در درازمدت به بخش‌هاي مختلف بدن آسيب مي رساند كه آسيب به قلب، رگ‌هاي خوني،‌ كليه‌ها، ‌دستگاه تناسلي و دستگاه عصبي و بينايي از آن جمله است.
بيماري ديابت داراي دو نوع تيپ يك و دو مي باشد كه ديابت نوع يك بيشتر در زمان نوجواني شروع و دليل اصلي آن عدم توانايي غده پانكراس در ترشح هورمون انسولين است. 

هورمون انسولين وظيفه تنظيم ميزان قند خون را در بدن بر عهده دارد. 

ديابت نوع دوم بيشتر در افراد با وزن بالا و تحرك كم و سن بالاي 35 سال بروز مي كند و دليل عمده آن مقاومت سلول هاي بدن در مقابل عملكرد انسولين مي باشد.

بر اساس برآوردها، در سال 2008 در جهان حدود 350 ميليون نفر به اين بيماري مبتلا بوده‌اند و شيوع اين بيماري به ويژه در كشورهاي فقير و در حال توسعه در حال افزايش است.

در سال 2012 ديابت علت مرگ حدود 1.5 ميليون نفر در دنيا بوده است كه بيش از 80 درصد آن در كشورهاي فقير و در حال‌ توسعه رخ‌ داده است و برآوردها نشان مي‌دهد كه اين بيماري به هفتمين علت مرگ تا سال 2030 تبديل خواهد شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار