مهدی حسنی آزاد معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه بندرعباس ضمن تبریک هفته سلامت و اشاره به شعار " غلبه بر دیابت " گفت : مهمترین علل مرگ و میر در دنیا بیماریهای غیر واگیر که در راس آنها بیماری دیابت و فشار خون است می باشد .
کد خبر: ۲۱۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹ 23 April 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، حسنی آزاد افزود : مهمترین علت سکته های قلبی دیابت است ؛ و بر همین اساس who  سازمان جهانی بهداشت " غلبه بر دیابت " را به عنوان شعار روز جهانی بهداشت سال 2016 نامگذاری کرده است  ؛ و ما مکلف هستیم با اطلاع رسانی ، راههای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر را آموزش دهیم .

وی تصریح کرد : 10 درصد از مردم ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند ؛ که حدود 7 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهد . بسیاری از افراد دیابت دارند ولی از بیماری خود بی اطلاع هستند . بیماری دیابت می تواند بر کلیه ، کبد ، اعصاب ، سیستم گوارشی چشم و بینایی افراد و سایر اعضاء بدن  اثرات زیانباری بگذارد .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان چاقی را از عوامل دیابت دانست و عنوان کرد : 50 درصد خانمها و 40 درصد آقایان اضافه وزن دارند ؛ میزان مصرف سرانه شکر در کشور  3 کیلوگرم بالاتر از میانگین جهانی است ؛ همچنین میزان مصرف نوشابه در کشور بسیار بالاست و برخی از خانواده ها در دو وعده غذایی خود در روز از نوشابه های گازدار استفاده می کنند ؛ که این امر از علل چاقی و دیابت محسوب می شود .

حسنی آزاد با اشاره به مصرف بی رویه فست فودها که دارای چربی و روغن های با ترانس بالا نیز می باشد گفت : سرطان پستان و پروستات از مصرف زیاد این روغن هاست ؛ افرادی که اضافه وزن دارند ، یا پدر و مادرشان دیابتی است ، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند ؛ متاسفانه دیابت در کشور ما روز به روز در حال افزایش است .

وی در ادامه یادآور شد : افرادی که فشار خون و چربی خون بالا دارند کسانی هستند ، که بیشتر در معرض دیابت هستند ، و باید بصورت مرتب قند خون خود را چک کنند ؛ کم تحرکی در بین افراد جامع شایع شده است ؛ با ورزش کردن حداقل 2 و نیم ساعت در هفته و جلوگیری از مصرف بی رویه شیرینی جات و غذا های پر چرب ، همچنین با کاهش وزن از بروز دیابت جلوگیری کنید .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار