کد خبر: ۱۹۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸ 17 March 2016
روانشناسی مردم ایران به خصوص هرمزگان نشان می دهد مردم در کمپین های تبلیغاتی کاندیداها یا جذب ثروت می شوند یا قدرت!؟
 
مسعود پاكزاد: جذب قدرت، چرا که گمان می کنند رای آن ها می تواند در حل مشکلاتشان تاثیرگذار باشد . جذب ثروت می شوند چرا که پول و تبليغات  جزو الزامات انتخابات شده وتوان کاندیدا را برای پیروزی افزایش می دهد.
 
انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی وپنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری نشان از اثرگذاری 3طیف اهل سنت ، زنان و ورزشکاران در انتخابات هرمزگان داشت ومعادلات را در هرمزگان بهم زد.
 
101 نفر مدعی حضور در 5 کرسی نمایندگی هرمزگان در مجلس بودند وثبت نام کردند ونهایتا 21 نفراز حوزه انتخابیه مرکز استان 8نفر شرق و 10 نفر غرب استان توانستند از هیات های اجرایی ونظارت وشورای نگهبان عبورکنند وخود رادر مسیر انتخاب مردم قرار دهند.
 
رد صلاحیتها پیامدی جز انفعال اصلاح طلبان دربرنداشت در این میان مجمع مشورتی  توسعه استان که به رای آوری دکترمعلمی پور،دکترشهریار مشیری وراحله ملایی امید داشت تا هرسه کرسی را کسب کند اما با حذف آنان به حمایت از کاندیداهای اصولگرا روی آورد.
 
اصلاح طلبان در مرکز 3طیف شدند، عده ای به سراغ نماینده فعلی محمدآشوری با سه دوره سابقه حضورومنصورآرامی با یک دوره سابقه حضور رفتند ، طیف دوم به کاندیدای ستاد دکتر روحانی (احمدمرادی ،مهران شاهی ، موسی ملاپرست ودکترمهدی ملاحی) ییوستند وطیف سوم اصلاح طلبان در مرکز سکوت کردند.
 
در شرق اجماع نسبی برروی مصطفی ذوالقدر شکل گرفت ودرغرب عده ای به کمک سیدهاشم توانا ،جمعی به سراغ دیوانی وعده بسیاری به سراغ خالدزمزم نژاد رفتند که می توان خالدزمزم نژاد را با توجه به پیچیدگی وتعدد کاندیداها بعنوان پدیده انتخابات مجلس در هرمزگان معرفی کرد هرچند حسین هاشمی تختی رکورد رای هرمزگان را شکست وبا 177هزارو826 رای نام خود را در کتاب گینس هرمزگان ثبت کرد و رکورد قبلی را که در اختیار احمد حبیبی با 165هزار رای  در مجلس ششم بود شکست، اما پدیده شدن زمزم نژاد از این منظر بود که وی تنها در 14روز توانست خود را به مرحله دوم برساند وعلیرغم اینکه نماینده فعلی از امکانات متعدد از جمله نهضت قیروآسفالت بهره مند بود اما از او پیشی گرفت.
 
در شرایطی که اصلاح طلبی در مرکز استان در حال احتضار بود اصولگرایان رقابت را با خود دنبال می کردند وحضور رودخانه ای وچند لایه اصلاح طلبان نتوانست برای آن ها شرایط حضور فراهم کند.اصولگریان البته در تلاش بودند تا خود را نزدیک به دولت نشان دهند چرا که فضای فکری انتخاباتی هرمزگان را همدل با دولت می دیدند تنها کاندیداهای جبهه پایداری در مرکز، شرق و غرب از این قاعده مستثنی شدند. شرق اما نگاه اصلاح طلبان را به خود معطوف کرده بود وذوالقدر در شرایطی که در زیر تیغ تخریب بی سابقه قرار داشت وبا خطر تقسیم آرا مواجه بودتلاش می کردتا به پیروزی برسد.
 
حضور همزمان سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی وحسین رییسی از دوطیف اصولگرایی وپایداری عمده ترین دلیل موفقیت ذوالقدر شد.البته این مرد 69 ساله اصلاح طلب که در لیست امید نیز قرار داشت نشان داد راز تفاوتش با دیگرسیاستمداران استان در این است که 30 سال پس از اولین انتخابش توان تایید وحضور وانتخاب شدن را دارد.
 
ذوالقدر خیرالموجودین اصلاح طلبان استان بود که هم توانست از فیلترهای نظارتی بگذرد وهم توان رقابت داشت وهم اعتماد عمومی را به عنوان سرمایه در کنار خود داشت.
 
بسیاری حضور دکتر سیده فاطمه ذوالقدر در لیست اصلاح طلبان تهران وانتخاب او را بعنوان نماینده مجلس از حوزه انتخابیه تهران و همزمانی حضور نخستین پدرودختر نماینده را درمجلس مهرتایید دیگری بر پیروزی ذوالقدر می دانستند چرا که وی نخستین بانوی هرمزگانی بود که وارد مجلس شد.ذوالقدر با 75هزارو175 رای با فاصله قریب به 13هزار رای از نفر دوم موفق به پیروزی در انتخابات شد. در مرکز استان اما از یکسو نمایندگان فعلی واز سوی دیگر چهره های مطرح جدید در این ماراتن نفس گیر تلاش می کردند تا معادلات را برهم زده و پیروز میدان باشند.
 
حسین هاشمی تختی که سابقه استانداری هرمزگان را در کارنامه خود داشت از جمع کل آرای ماخوذه که 378هزارو453 رای بود با کسب 177هزار و826 رای پرچمدار میدان شد وبا فاصله 40 هزار رای از نفردوم قرار گیرد.
 
حسین هاشمی مخالفان سرسخت ومنتقدین جدی داشت اما توانست با یک کار تشکیلاتی وتلاش مضاعف پیروز اول میدان کارزار انتخاباتی باشد.احمدمرادی فرماندار سابق بندرعباس با 136هزار و935 رای وبا فاصله 9هزار و500 رای در جایگاه دوم ایستاد .
 
مرادی که اولین حضور خود را تجربه می کرد به خوبی از آرای اهل سنت برای موفقیت خود بهره برد تا توانست مدال نقره این مسابقه سیاسی را به گردن اندازد.محمد آشوری تازیانی که به جغرافیای سیاسی و روانشناسی مردم استانش آشنا بود برای چهارمین بار وبا رای 127هزار و369  رای وبا فاصله 28 هزار رای از نفرچهارم یعنی منصور آرامی پیشی گرفت و حضور مجددش را برای چهاردوره متوالی تثبیت کرد.
 
غرب اما به دوردوم رفت و خالد زمزم نژاد نیز در لیست امید قرارداشت که قرار گرفتن در این لیست ماحصل تلاش سید عبدالله حسینی در مرکز برای او بود این اقدام نقش مهمی در بالا آمدن وی داشت. به باور نگارنده مجلس فعلی وترکیب منتخبین مردم نشانگر فهم سیاسی وشعور بالای مردم استان داشت چرا که افراد انتخاب شده در طیف های مختلف فکری بودند و موجب حفظ توازن سیاسی در استان وحرکت به سمت همدلی برای توسعه استان خواهد شد. بهای بهارستان در هرمزگان با تغيير ٧٠ درصد نمایندگان فعلی تا اینجا پرداخت شد و تاهمین مرحله هم می توان مردم را پیروز حقیقی میدان دانست البته نقش دولت وستاد انتخابات و هیات نظارت در اجرای صحیح وبسیار کم حاشیه را در موفقیت نمایندگان پیروز میدان نباید نادیده گرفت.
 
امروز هرمزگان با 6 نماینده در مجلس ( ٥ نفر از هرمزگان و یک نفراز تهران ) و مشارکت 67  درصدی مردم و با تجربه ادوار گذشته وترکیبی از افراد با تجربه و تازه نفس باید کارزار تفاهم وتلاش حقیقی باشد تا شاید بتوان عقب ماندگی های تاریخی استان را زودتر مرتفع کرد .
 
تعامل نمایندگان با یکدیگر و دولت وشیوه ارتباطشان با قدرت در مرکز، قطعا می تواند در قضاوت مردم وافکار عمومی ورسانه ها و انتخاب مجددشان در آینده نقش آفرین باشد.

* مشاور استاندار هرمزگان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار