کد خبر: ۱۷۰۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸ 27 January 2016

به گزارش تابناک یزد،پرویز افشار در نشست خبری ماهانه خود با خبرنگاران در موضوعات مختلفی مرتبط با امر مبارزه با مواد مخدر، درمان و پیشگیری از اعتیاد اظهاراتی داشت.


وی با اشاره به فرافکنی رسانه‌های غربی در خصوص مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، گفت: اخیراً تعدادی از رسانه‌های کشورهایی که سابقه دوستی با ایران را ندارند با یک هجمه مدعی شدند که پولی که اتحادیه اروپا از طریق سازمان ملل به ایران می‌رساند و در امر مبارزه با مواد مخدر هزینه شود به اعدام قاچاقچیان ختم می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ما شفاف اعلام کردیم که تمام نهادها که وضعیت مبارزه با مواد مخدر در ایران به دلیل همجواری با بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر دنیا متفاوت است ما طی سالهای گذشته بیش از 4 هزار شهید و 15 هزار جانباز در مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم و اکنون نیز به دنبال کیفی‌سازی مجازات اعدام هستیم.

وی گفت: سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر اعدام قاچاقچیانی است که مرتکب جرایم خشن مانند درگیری های مسلحانه، آدم‌ربایی و غیره می‌دانند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حتی اگر قاچاقچیان دست به درگیری مسلحانه نزنند و تسلیم شوند باب رأفت اسلامی به روی آنها باز است و من قویاً اعلام می‌کنم که هیچ اعدامی غیر از اعدام این افراد در کشور نداشتیم.

افشار در مورد کمک‌های سازمان ملل، گفت: حجم کمک‌ها 20 میلیون دلار بوده که رقم بسیار ناچیزی است البته ما نگاهمان مالی نیست بلکه انتظار داریم تا اکنون با رفع تحریم‌ها بتوانیم از تجهیزات، اطلاعات و کمک‌های فنی کشورهای دیگر مانند تهیه دوربین دید در شب و دستگاه ایکس‌ری استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: ایران کشور فقیری نیست که چشمش به دنبال کمک‌های مالی باشد ما انتظار کمک‌های فنی داریم که البته این اقدامات ما نفعش به خودش کشورهای غربی برمی‌گردد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه در مورد تعداد معتادان متجاهر جمع‌آوری شد از سطح شهر تهران، گفت: با همکاری شهرداری، بهزیستی، پلیس، دستگاه قضا،‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی و انجمن‌های مردم‌نهاد توانستیم حدود 8 هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از این 8 هزار معتاد جمع‌آوری شده رها نشده‌اند، گفت: آن‌هایی که معتاد بودند به مراکز درمانی منتقل شدند و بقیه که شامل افراد کم بضاعت و کارتن‌خواب می‌شدند تحویل شهرداری و اتباع بیگانه نیز تحویل مراجع ذیربط شدند.

افشار با انتقاد از عمل نکردن شهرداری به قول خود در ساخت 44 مرکز نگهداری معتادان متجاهر در تهران، گفت: شنیده‌ها حاکی از آماده شدن 7 تا 8 مرکز است البته امیدواریم که با قید فوریت و با قول‌هایی که داده‌اند این مراکز تکمیل شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به گران شدن قیمت شیشه نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به علت افزایش قیمت و کم شدن شیشه معتادان به سمت استفاده از هروئین رفته‌اند که این خبر خوبی می‌تواند باشد.

وی در مورد تغییر الگوی مصرف معتادان شیشه‌ای، گفت: گزارش‌ها و بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد که معتادان به شیشه به دو علت فوق به سمت مصرف حشیش و هروئین رفته‌اند که خوشبختانه مصرف هروئین درمانش با متادون دارد و ما می‌توانیم این معتادان را درمان کنیم.

افشار با اشاره به اینکه 25 مرکز DIC در تهران به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: از گرایش معتادان شیشه‌ای به مصرف شیشه به صورت تزریقی گزارشی به دست ما نرسیده است البته این موضوع در دنیا و کشورهایی که دسترسی به مواد سنتی و درمان کم است یک دغدغه محسوب می‌شود اما در ایران چون معتادان به مواد سنتی دسترسی دارند کمتر به سمت تزریق شیشه کشیده می‌شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سؤال که آیا مخدر جدیدی با نام هروئین چینی به بازار آمده است، گفت: معمولاً قاچاقچیان مواد مخدر با اسامی مواد مخدر سنتی بازی می‌کنند به مانند کاری که با کراک کردند و آن زمان کراک را یک مخدر جدید معرفی کردند در صورتی که کراک هروئینی بود با درصد خالصی بیشتر.

وی با بیان اینکه در امر پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر حضور فعالی در پادگان‌ها و مراکز آموزشی دارد، گفت: طی ماه‌های گذشته 760 نفر از مدیران مدارس تهران تحت آموزش‌های لازم قرار گرفتند.

افشار همچنین در مورد مشکلات بیمه‌ای معتادان در لایحه بودجه 95، گفت: دو موضوع مورد توجه قرار نگرفته بود صحبت‌هایی که با مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داشتیم مقرر شد این اصلاحات انجام شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در یکی از موارد پوشش بیمه درمان اعتیاد باید بدون توجه به تمکن مالی معتاد صورت بگیرد که این اتفاق رخ نداده و در مورد دیگر نیز پیرامون حمایت‌های اجتماعی از معتادان اقداماتی باید صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه 40 درصد معتادان کشور به مراکز درمانی وصل هستند، گفت: آیین‌نامه اجرایی مراکز درمانی ماده 15 بعد از دو دهه تا پایان سال بازنگری می‌شود و تغییراتی نیز در آن صورت می‌گیرد.

افشار تأکید کرد: به عقیده ما اعتیاد یک بیماری است و لازم است که بیمه‌ها با آن به مانند سایر بیماری‌ها برخورد کند که اگر این اتفاق بیفتد 40 درصد معتادان تحت درمان به 60 افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در مورد اینکه نظر ستاد علنی برگزار شدن دادگاه قاچاقچیان مواد مخدر است یا خیر، گفت: ما خودمان را در این موضوع ذیحق نمی‌دانیم که به آن ورود کنیم. دستگاه قضا خودشان بر اساس قانون تصمیم لازم را می‌گیرد. ما حتی در مورد اعدام‌ها نیز دخالتی نداریم و تنها به دنبال کیفی‌سازی اعدام هستیم.

وی تأکید کرد: دادگاه علنی یا غیرعلنی برگزار شود به ما ارتباطی ندارد و ما به این موضوع ورود نمی‌کنیم.

افشار در مورد نحوه برخورد با دانش‌آموزان معتاد گفت: دانش‌آموزان معتاد پس از ترک باید به مدارس بازگردند و هیچ دانش‌آموزی به خاطر اعتیاد نباید اخراج شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: دانش‌آموزان باید حین درمان نیز در مدارس حاضر شوند تا به درس آنها لطمه‌ای وارد نشود.

وی در ادامه در خصوص وضعیت زنان معتاد متجاهر در کمپ شفق گفت: حدود 400 زن که معتاد متجاهر در این کمپ ساماندهی شده است و ما تاکنون هیچ گونه گزارش شفاهی یا مکتوب از سوءرفتار حین درمان در کمپ شفق را نداشته‌ایم و اگر گزارشی به ما برسد به سرعت بررسی و با متخلفان برخورد می‌شود.

افشار تأکید کرد: به جز کمپ شفق هیچ مرکز ماده 16 نگهداری زنان معتاد در کشور نداریم و تنها تعدادی مرکز ماده 15 در سایر استان‌ها مخصوص زنان وجود دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خاتمه در مورد میزان کشفیات مواد مخدر طی 10 ماه گذشته، گفت: مجموعاً 536 تن انواع مواد مخدر در کشور به کشف رسیده که در این میان هروئین، کراک و کریستال 15 تن، مرفین 6.7 تن، تریاک 412 تن، حشیش 80 تن و شیشه 1.5 تن بوده است.

وی ادامه داد: این مقدار مواد مخدر در 2086 عملیات به دست آمده که طی آنها 65 قاچاقچی به هلاکت رسیده، 2 نفر از مأموران مبارزه با مواد مخدر شهید شده است و 185 آشپزخانه تولید شیشه نیز منهدم شده است ضمن اینکه در مجموع 298 هزار و 230 نفر که 207 هزار نفر آنها قاچاقچی و توزیع‌کننده مواد بودند دستگیر شدند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار