یک مادر باردار 38 ساله در شهرستان حاجی آباد هرمزگان در سومین بارداری خود پس از هفت روز تلاش برای زنده ماندن، جان خود را از دست داد.
کد خبر: ۱۶۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳ 18 January 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عصر دوشنبه ضمن تائید این خبر اظهار داشت: این بیمار شب گذشته پس از انتقال به بیمارستان فوق تخصصی شهید محمدی بندرعباس و با وجود تلاش های بسیار کادر بهداشت و درمان و پزشکان متخصص به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد.

مهدی حسنی آزاد بیان داشت: این بیمار هفت روز پیش در سومین بارداری خود پس از پارگی کیسه آب به بیمارستان فاطمه الزهرا (س) حاجی آباد مراجعه کرده و پس از معاینه و ویزیت توسط پزشک و انجام سونوگرافی، با روش القایی اقدام به زایمان طبیعی می کند.

وی افزود: اما بیمار دچار عوارض پس از زایمان به صورت اینرسی رحم و خونریزی شدید شده و در اسرع وقت به اتاق عمل ارجاع داده شد و پس از بررسی، پزشک مبادرت به عمل هیسترکتومی (خارج سازی رحم) می کند.

حسنی آزاد بیان داشت: روز بعد بیمار دچار افت فشار خون و کاهش هموگلوبین می گردد و این بار جهت بررسی علت خونریزی به اتاق عمل رفته و پزشک متخصص محلهای خونریزی را ترمیم کرده، که در حین عمل جراحی بیمار دچار ایست قلبی می شود و بلافاصله احیاء قلبی ریوی انجام شده ، که موفقیت آمیز بود و بیمار به آی سی یو منتقل می گردد و به دلیل خونریزی زیاد چند واحد خون و پلاکت و فاکتورهای خونی نیز دریافت می کند.

وی ادامه داد: بیمار در سیر بستری در آی سی یو ، به دنبال عوارض پیش آمده دچار نارسایی کلیه و ادم ریه (تجمع آب میان بافتی در ریه ها) می شود، که برای بررسی های بیشتر و درمان به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس اعزام می شود.

وی ابراز داشت: اما بیمار به محض رسیدن به بیمارستان و پذیرش در آی سی یو برای بار دوم دچار ایست قلبی شده و با وجود تلاش کادر درمان احیاء موفقیت آمیز نبوده و بیمار فوت می شود.

حسنی آزاد با بیان اینکه نوزاد متوفی سالم به دنیا آمده، خاطرنشان کرد: از زمان پذیرش بیمار در بیمارستان تمام متخصصان مورد نیاز شامل متخصص زنان ، بیهوشی و جراحی عمومی و داخلی به طور تمام وقت بر بالین بیمار مشغول خدمت رسانی بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن ابراز تاسف از مرگ این مادر، گفت: با توجه به اهمیت موضوع مرگ و میر مادران باردار ، پرونده متوفی برای بررسی های بیشتر به کمیته بررسی علل مرگ و میر مادران باردار دانشگاه ارجاع می شود و در صورت بروز هرگونه اشکال در روند درمانی بیمار برابر ضوابط و مقررات وزارت بهداشت رفتار خواهد شد.

انتخاب زایمان به روش سزارین فقط با تشخیص پزشک معالج و بر مبنای اصول علمی بوده و هر بیمارستان، طبق دستورالعمل ها و قوانین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است از انجام سزارین های غیر علمی و بدون علت جلوگیری کند.

با بررسی علل مرگ و میر مادران باردار، بیشترین عوامل مرگ و میر مادران باردار در منابع علمی و پزشکی در اثر عواملی چون خونریزی، فشارخون بالا، آمبولی (مایع آمنیوتیک، چربی و ...)، مسمومیت حاملگی، بیماری قلبی، عفونت و ... می باشد.

طبق آمار، از میزان مرگ و میرهای مادران 30 درصد در هنگام زایمان طبیعی و 70 درصد در هنگام عمل سزارین رخ داده است.

موقعی که مرگ مادر در بیمارستانی اتفاق می افتد، موضوع از طریق وزارت بهداشت، نظام پزشکی، پزشکی قانونی و سایر مراجع ذیصلاح بررسی و نتایج کارشناسی مربوطه اعلام و اقدامات قانونی صورت می پذیرد.

شهرستان حاجی آباد در 175 کیلومتری شمال بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار