پرونده روز؛
بر خلاف محمود احمدی‌نژاد که در هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش تنها دو بار برای سخنرانی روز دانشجو به دانشگاه راه پیدا کرد، حسن روحانی در سومین 16 آذر ریاست جمهوری‌اش، سومین حضور پیاپی در دانشگاه را ثبت کرد تا نشان دهد بر خلاف رئیس‌جمهور قبلی و بر سبیل رفتار جریان اصلاحات به حضور مؤثر در دانشگاه اعتقاد دارد.
کد خبر: ۱۴۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱ 08 December 2015
شانزده آذر 94 یکی از پرشورترین روزهای سیاسی دانشگاه‌های ایران ـ حداقل در پنج سال اخیر ـ بود. چه اینکه در سال‌ها گذشته به دلیل فضای ایجاده شده بعد از سال 88 از یک سو و قدرت گرفتن دولت نزدیک به جریان اصلاحات از سوی دیگر و مهم‌تر از هر دوی این‌ها نزدیک بودن انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز مجلس در اسفند پیش‌ روی، موجب شد تا به مدد فضای باز سیاسی ایجاد شده شاهد تریبون‌های مختلف سخنرانی در دانشگاه‌های سرتاسر کشور باشیم.
به گزارش «تابناک»، روحانی امسال دانشگاه صنعتی شریف در خیابان آزادی را مقصد خود انتخاب کرده بود. روحانی با خیلی از یارانش به شریف رفته بود که حضور چهره‌هایی چون فرجی دانا، میرزاده و البته صالحی که خود دانش‌آموخته شریف بود، در این جمع جالب توجه بود.

رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در این دانشگاه بار دیگر این موضوع را مطرح کرد که «هیچ‌کس نباید از سؤال مستثنی باشد». او همچنین با کنایه در مورد سیاست دولت قبلی سخن گفت و عنوان کرد: «اگر با دنيا مشكلي داريم، برويم تا مرز جنگ بجنگيم؟». روحانی در پایان سخنانش همچنین به انتخابات مجلس اشاره کرد و عنوان داشت: «همه ما تلاش كنيم حماسه سال ٩٢ را در ٩٤ تكرار كنيم و بتوانيم مجلسي توانمندتر و قدرتمندتر داشته باشيم».

روحانی آمد، جلیلی و عارف نیامدند/ نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران/درخواست مطهری از مراجع برای موضوع حصر/بذرپاش: از هاشمی بیشتر رای آوردم/دوران احمدی‌نژاد جنگ تحمیلی دوم بود

سخنرانی روحانی البته با حاشیه‌های فراوانی همراه بود؛ از شعارهای مختلفی که در سالن سر داده شد تا اعتراض‌ها و چسب‌های بنفشی که مخالفان به دهانشان زدند. برخی دانشجویان با سر دادن شعارهایی مطالبات خود در خصوص پرونده حصر را بیان کردند و برخی دیگر با در دست داشتن پلاکاردهایی، خواهان محاکمه سران فتنه بودند. نکته جالب سخنرانی روحانی در شریف اما غیبت عارف و جلیلی بود. عارف که به دلیل حضور روحانی یک روز قبل و در روز 15 آذر در دانشگاه شریف حاضر شده بود، روز گذشته و برای سخنرانی رئیس‌جمهور به سالن نیامد و ترجیح داد سر کلاس درسش حاضر شود. اگرچه دفتر عارف با صدور اطلاعیه‌ای این مسئله را طبیعی و مسبوق به سابقه عنوان کرد که عارف کلاس درسش را معمولا تعطیل نمی‌کند اما این عدم حضور شاید برای دولت روحانی که به دنبال تکرار حماسه 92 در انتخابات 94 است پیام‌های مهمی داشته باشد. دولتی که بی‌شک بخش مهمی از وجودش را به انصراف استراتژیک عارف در انتخابات 92 وابسته است و اگر نتواند نظر مساعد عارف و جریان اصلاح‌طلب را جلب کند، شاید در خلق حماسه 94 به گفته روحانی ناکام باشد. اما سخنرانی روحانی مانع از حضور یک رقیب انتخاباتی دیگر او هم شده بود. سعید جلیلی هم که قرار بود روز گذشته در سالن جابر دانشکده شیمی شریف سخنرانی کند، در این مراسم حضور نیافت تا دانشجویان به حرف‌های خسرو معتضد گوش دهند.

روحانی آمد، جلیلی و عارف نیامدند/ نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران/درخواست مطهری از مراجع برای موضوع حصر/بذرپاش: از هاشمی بیشتر رای آوردم/دوران احمدی‌نژاد جنگ تحمیلی دوم بود

علاوه بر دانشگاه شریف، دانشگاه‌های دیگری هم در سرتاسر کشور، شاهد برگزاری سخنرانی‌های سیاسی بودند. حسن عباسی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، دکتر علی شریعتی را مخاطب خود قرار داد و به او از عملکرد 38 سال گذشته گزارش داد؛ گزارشی که طبق معمول همیشه با ادعاهای عجیبی همراه بود. او در بخشی از سخنان خود گفت: «باید به شریعتی بگویم که از تو بریدند و با چادر از این مملکت گریختند و امام زمانی که در بیمارستان بود، نوار قلبش به دست CIA می رسید».

کمی آن‌سوتر و در دانشکده ادبیات هم فائزه هاشمی «فتنه‌گر» را کسی توصیف کرد که مقابل اراده مردم می‌ایستد و گفت: قانون اساسی این ظرفیت را برای فعالیت همه قشرها در کشور ما مهیا کرده و در این قانون، خودی و غیرخودی جایی ندارد. کسانی که جلوی مردم ایستادند فتنه‌گر هستند. دشمن واقعی ما عدم چرخش نخبگان در مدیریت است. باید به این مشکلات فائق آییم و اجازه دهیم همه بر اساس لیاقت و شایستگی‌شان انتخاب شوند و احزاب نیز طبق قانون فعالیت کنند. تمام مشکلات ما قابل حل است.

سعید زیبا کلام دیگر سخنران روز گذشته دانشگاه تهران بود. زیباکلام گفت: گفتم انقلاب اسلامی در خطر انحلال است. این سیاست خارجی و این سیاست داخلی می خواهد انقلاب را منحل کند. 20 ماه است که توضیح داده ام اما الان مانده ام چه بگویم. فعلا اجازه بدهید این دهان پر خون من بسته بماند. الان زمانی نیست که من صحبت کنم که این سیاست خارجی ما را به کجا می برد. امروز فتنه 88 رسمی و قانونی همان اهدافش را در کشور پیگیری می کند.

علی مطهری در دانشگاه شهیدبهشتی از آسیب‌های امروز انقلاب اسلامی گفت: برداشت غلط از اصل ولایت فقیه  را یکی از موارد آسیب زای امروزمان خواند و گفت: عده‌ای که کاسه داغ‌تر از آش هستند با هر گونه ابراز نظر مخالف با رهبری یا انتقاد از ایشان مخالفت می‌کنند، در حالی که خود رهبری به صراحت گفته‌اند که از من انتقاد کنید. وی آسیب دوم در مسیر انقلاب را برداشت غلط از حفظ نظام دانست. مطهری در بخش دیگر سخنانش به موضوع حصر پرداخت و گفت: در مجلس که در این‌باره فقط من صحبت می‌کنم اما به نظرم لازم است سایر قشرها و صنوف هم مواضع اعتراض خود را مطرح کنند؛ به خصوص مراجع تقلید که در این زمینه می‌توانند تأثیرگذار باشند.

محمدرضا خاتمی دیگر سخنران دانشگاه شهید بهشتی بود. وی با انتقاد از وضعیت آزادی بیان دانشجویان و اساتید دانشگاه تصریح کرد: گفته می‌شود که عده‌ای از اندیشمندان ما زیر پوشش آزادی، جاسوسی کرده‌اند. سؤال ما این است که اگر شما برای خود دلیل قانع کننده‌ای دارید پس چرا اجازه برگزاری دادگاه علنی را نمی‌دهید تا ملت حرف‌های متهمان را بشنوند و آن وقت خواهید دید که ملت در برابر جاسوسان و وابستگان واقعی به غرب قرار خواهند گرفت. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه نمی‌توان با محدود کردن افراد، یک نظام را حفظ کرد، گفت: اگر می‌خواهید با افکار انحرافی مقابله کنید، اجازه دهید این افکار در جامعه و در نزد سایر اندیشمندان مطرح شود تا حق و باطل مشخص شود، نه اینکه فقط به دنبال دستگیری و محدود کردن باشید و این درست نیست که ما مدام از انرژی هسته‌ای دم بزنیم؛ اما یک نابغه دانشجوی فیزیک را محدود کنیم.

وی با اشاره به نامه نگاری جمعی از نمایندگان در مجلس ششم به رهبری اظهار کرد: در دوره ششم مجلس 135 تن از نمایندگان نامه‌ای را در مورد مسائل هسته‌ای به رهبری نوشتند و امروز همه آن‌ها برای همیشه مطرود شده‌اند. این ایرادی ندارد اما آیا نمی‌خواهیم امکانی فراهم کنیم تا فضای گفت وگو ایجاد شود؟ آیا هنوز هم می‌خواهیم بر حبس و حصر و برخورد با اندیشه‌ها بپردازیم؟

روحانی آمد، جلیلی و عارف نیامدند/ نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران/درخواست مطهری از مراجع برای موضوع حصر/بذرپاش: از هاشمی بیشتر رای آوردم/دوران احمدی‌نژاد جنگ تحمیلی دوم بود

مهرداد بذرپاش روز 16 آذر را در دانشگاه خواجه نصیر گذراند. او در مجادله‌ای کلامی با یک دانشجوی معترض، رأی خود را از هاشمی رفسنجانی در انتخابات دوره ششم مجلس بیشتر خواند و گفت: بنده کیسه‌ای برای خودم نداشته‌ام و پسر فلان آیت‌الله هم نیستم. هرچقدر هم که رأی آوردم، اگر بحث رأی را مطرح می‌کنید از استاندارتان که در دولت منصوب شده بیشتر بوده است. از رئیس‌جمهوری که در مجلس ششم کاندیدا شده بود، بیشتر رأی آوردم، در مورد 18 تیر هم اگر سندی دارید در پیشگاه خدا و مردم ارائه دهید.

البته مراسم روز دانشجو چندان هم بی‌حاشیه نبود. بنا بر شنیده ها اعتراض صنفی دانشجویان در دانشگاه تهران با حضور مأموران امنیتی همراه بود. حضور جهانبخش خانجانی در دانشگاه چمران اهواز با زد و خورد دانشجویان همراه بود و ابراهیم اصغرزاده در کرمان و زاکانی در رشت اجازه سخنرانی نیافتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار