متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید به اینکه کودک را به انجام بازی‌ها و ورزش‌های پر تحرک تشویق کنید، گفت: کودکان باید روزانه ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند که می‌تواند طی چندین مرحله در روز انجام شود.
کد خبر: ۱۱۰۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷ 09 August 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، دکتر گلبن سهراب اظهار داشت: ساعت تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری را در روز به حداقل برسانید. امروزه کودکان ساعات زیادی را صرف بازی‌های کامپیوتری و تماشای تلویزیون می‌کنند، مطالعات نشان داده که این شیوه زندگی در کودکان با افزایش وزن آنان ارتباط مستقیم دارد.

وی بیان داشت: معمولا برای کودکان و نوجوانان که در حال رشد هستند، رژیم کاهش وزن مانند بزرگسالان توصیه نمی‌شود زیرا پیروی از رژیم‌های کاهش وزن ممکن است باعث اختلال رشدی این گروه سنی شود.

گلبن افزود: در این رابطه لازم است حتما به یک متخصص تغذیه یا رژیم شناس مراجعه کرد تا انرژی مورد نیاز کودک با توجه به جنس، قد و گروه سنی مشخص شود و برنامه غذایی مطابق با نیازهای کودک که شامل انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود، تنظیم شود.

این متخصص تغذیه افزود: زمانی‌که کودک به اندازه نیازش مواد غذایی مصرف کند، به تدریج وزن اضافه را از دست خواهد داد. باید توجه داشت که سرعت کاهش وزن در این گروه سنی ممکن است خیلی آهسته باشد و به هیچ وجه نباید انتظار داشت که کودکان با سرعتی مانند بزرگسالان لاغر شوند.

وی ادامه داد: میزان کاهش وزن مجاز برای کودکان سنین ۵-۲ سال نیم کیلوگرم در ماه و برای کودکان ۱۱-۶ سال حداکثر یک کیلوگرم در ماه می‌باشد. نوجوانان بالاتر از ۱۲ سال مجاز به کاهش یک کیلوگرم در هفته می‌باشند.

دسترسی کودکان به تنقلات پرکالری را محدود کنید

گلبن افزود: تنقلاتی مانند چیپس و پفک انرژی خیلی زیادی تولید می‌کنند و بسیار چاق کننده هستند، ولی حاوی مواد مورد نیاز رشد کودک مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی نیستند. بهتر است این نوع خوراکی‌ها در دسترس کودکان قرار نگیرند.

استفاده از فست فودها و غذاهای آماده را کاهش دهید

وی ادامه داد: فست فودها و غذاهای آماده مانند همبرگر، مرغ سوخاری، پیتزا، سوسیس و کالباس و انواع کنسروها حاوی انرژی و نمک بسیار زیاد و مقدار قابل توجهی چربی اشباع هستند که برای سلامتی مضر می‌باشند و احتمال بروز بسیاری از بیماری‌ها را در بزرگسالی افزایش می‌دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تکرار مصرف این گروه از غذاها در طول ماه بهتر است به حداکثر دو بار در ماه محدود شود.

میوه ها و سبزی های تازه را جایگزین تنقلات پرکالری کنید

گلبن افزود: میوه‌ها و سبزی‌های تازه را همیشه در دسترس کودک قرار دهید و او را به مصرف این مواد غذایی تشویق کنید. میوه‌ها و سبزی‌ها منبع بسیار خوب ویتامین‌ها و املاح هستند.

انواع مغزها را در برنامه غذایی بگنجانید

وی اظهار داشت: انواع مغزها مانند پسته، بادام و بادام زمینی حاوی چربی‌های مفید، املاح و آنتی اکسیدان‌های مفیدی مانند ویتامین E هستند. بهتر است در برنامه غذایی جایگزین تنقلات با ارزش غذایی پایین مانند چیپس و پفک شوند.

گلبن بیان داشت: از آنجایی که مغزها چربی نسبتا زیادی دارند، نباید در مصرف آنها زیاده‌روی شود چون می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. بهتر است تاحدامکان مغزها را به صورت خام، بی نمک و بدون افزودن شکر مصرف کنند.
انتهای پیام/*

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار