مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان:
تابناک هرمزگان// مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان گفت: آن‌چنان‌که باید در حوزه صیانت، حفاظت و مرمت و نگهداری از آثار تاریخی استان کار نشده، نه اینکه دوستان و مدیران و افراد کار نکردند، در جای خودکار کردند و جای تشکر دارد اما انتظار این است که بیش از این توجه بشود.
کد خبر: ۱۰۸۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸ 25 January 2023

به گزارش تابناک از هرمزگان//محمد محسنی اظهار کرد: برای ارائه خدمات مطلوب به جوامع هدف و گردشگرانی که استان هرمزگان را مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند، رویکرد ارائه خدمات از محور سنتی به سمت هوشمند سازی را در دستور کار قرار داریم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: سازمان‌ها، ارگانها و نهادهای همکاری که تکمیل‌کننده بسته ارائه خدمات به جوامع گردشگری هستند همکاری لازم را بکنند که بتوانیم خدمات مطلوب را ارائه دهیم.

وی در خصوص برنامه‌های توسعه گردشگری دریایی گفت: استان هرمزگان به لحاظ موقعیت و جایگاه خاص به‌ویژه محل اتصال و تلاقی دو دریای خلیج‌فارس و دریای عمان و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد اقیانوس هند، تنها استانی است که از این شرایط دریایی و بیشترین امتداد و محور ساحلی کشور برخوردار است.

محسنی با اشاره به اینکه برای برخورداری بهتر و بیشتر از این شرایط مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مربوطه برای ارائه خدمات است، افزود: خوشبختانه رویکرد مسئولین استان و مقام عالی دولت در استان توسعه استاندارد و متناسب با شاخص‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است که انشا الله بتوانند زیرساخت‌های گردشگری دریایی و خدمات ساحلی را افزایش دهند و گردشگرانی که استان هرمزگان را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند بتوانند از این موهبت و مزیت غالب استان استفاده کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان ادامه داد: برای این کار باید حوزه حمل‌ونقل دریایی را ارتقا داد و زیرساخت‌ها و بنادر رسمی و استاندارد ارائه خدمات را توسعه داد.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ گردشگری دریایی را توسعه و نهادینه کرد، افزود: الزامات و شاخص‌ها به خصوص در حوزه ایمنی سفر در دریا را باید افزایش یابد که خوشبختانه متولیان امر در حوزه دریایی به‌خوبی این کار را انجام دادند اما کفایت نمی‌کند.

محسنی اضافه کرد: باید استانداردها و شاخص‌های ایمنی را به سطحی که دنیا و منطقه انتظار دارد، برسانیم و این مختص استان هرمزگان است که جایگاه خاص دریایی دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: همچنین فرصت‌های اشتغال و کار در حوزه گردشگری دریایی برای جوامع محلی و ساکنینی که هرمزگان را انتخاب کرده‌اند را باید بهبود ببخشیم که خوشبختانه برنامه‌های برای این منظور پیش‌بینی‌شده است.

وی در خصوص توسعه صنایع‌دستی در استان و برنامه‌های در دست اقدام در این حوزه گفت: استان هرمزگان به لحاظ داشتن صنعتگران ماهر و زبده جایگاه خاصی در کشور ایران دارد که شهر بندرعباس به‌عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی از سوی یونسکو شناخته‌شده است و انتظارات از این شهر و به طبع آن از مسئولین امر جدی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بابیان اینکه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان متولی این حوزه از ابتدای سال تاکنون  ۱۲ هزار مجوز صنایع‌دستی صادر کرده، اظهار داشت: همچنین از محل تبصره‌های قانونی و جایگاه‌های قانونی که این اختیار را به استان و مسئولین و سایر  سازمان‌ها و بانک‌ها داده، از صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی پشتیبانی مالی می‌کنیم.

وی افزود: برای توانمندسازی بیشتر خانوارها و افرادی که این شغل شریف را انتخاب کردند معبد هندوها را ظرف یک سال آینده به یک سایت عرضه همیشگی صنایع‌دستی تبدیل خواهیم کرد و همچنین محدوده عرصه معاونت صنایع‌دستی به‌عنوان سایت دوم عرضه صنایع‌دستی را خواهیم داشت.

محسنی بابیان اینکه به دنبال تقویت سایر مراکز صنایع‌دستی در شهرستان‌ها هستیم، افزود: از مرکز صنایع‌دستی روستای ایسین را بازدید کردیم و نیازمندی‌های آن را احصا کردیم و به‌عنوان مرکز صنایع‌دستی بخش مرکزی راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: مراکز صنایع‌دستی در شهرستان‌ها بوده اما وضعیت مطلوب و مورد انتظار جوامع نبوده، انشا الله با برنامه‌ریزی یک‌ساله این مراکز وضعیت بهتری پیدا کنند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص چه تعداد از آثار تاریخی در  استان نیازمند مرمت هستند و اولویت مرمت با کدام بناها است، افزود: استان هرمزگان به لحاظ داشتن آثار ثبت‌شده بالغ‌بر ۳۹۱ اثر است که ۲۸۳ اثر شامل بناها و محوطه‌های تاریخی است و  عموماً آثار تاریخی هرمزگان به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی در معرض فرسایش و تخریب‌های منطقه‌ای بوده و هستند.

محسنی اظهار کرد: آن‌چنان‌که باید در حوزه صیانت، حفاظت و مرمت و نگهداری از آثار تاریخی استان کار نشده، نه اینکه دوستان و مدیران و افراد کار نکردند، در جای خودکار کردند و جای تشکر دارد اما انتظار این است که بیش از این توجه بشود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: بخش زیادی از آثار تاریخی استان نیاز به مرمت و به سازی دارند.

وی بابیان اینکه تعمیر و مرمت آثار تاریخی با تعمیر و مرمت آثار غیر ثبتی متفاوت است، افزود: مرمت آثار ثبت‌شده دارای ملاحظات، دقت عمل مهندسی و فنی و استانداردهای خاصی است که به روش‌های متفاوت با سایر بناها مرمت می‌شوند.

محسنی در خصوص اولویت‌بندی برای مرمت بناهای تاریخی استان گفت: خوشبختانه به استناد اسناد بالادستی و مقررات قانونی، دو مرجع قانونی شامل دو انجمن میراث‌فرهنگی در کشور به ریاست وزیر میراث‌فرهنگی و در استان هم این انجمن به ریاست استاندار تشکیل‌شده که هفته قبل احکام اعضا که مدیران ارشد استان و در رأس آن استاندار هرمزگان احکام صادرشده و در روزهای آینده جلسات تشکیل آن خواهد شد که برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی این دو مرجع و دو مسیر قانونی امکان ارائه خدمات بهتر را فراهم خواهند کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: حوزه‌های بهداشت، مذهبی و آموزش که از نیروهای خارج از دولت یعنی خیرین کمک می‌گیرند، انشا الله ما هم با ثبت انجمن خیرین مرمت آثار بتوانیم از کسانی که دل درگرو این  داشته‌های تمدنی دارند استفاده کنیم و به کمک مرمت بیاییم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه‌های گردشگری خارجی و منطقه‌ای گفت: با حمایت و تأکید استاندار هرمزگان مبنی بر توسعه گردشگری منطقه‌ای تکلیف شده که با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اقیانوس هند باید برنامه‌هایی داشته باشیم.

محسنی ادامه داد: با توجه به تاریخ مراودات، مبادلات و رفت‌وآمدهای استان هرمزگان با کشورهای همسایه، ما را بر این داشته برنامه‌های مفصل و جامعی داشته باشیم که ظرف ماهه‌ای آینده خط گردشگری عمان را باکیفیت بهتر راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: به دنبال این هستیم که یک مرکز منطقه‌ای تبادل گردشگر و صنایع‌دستی در منطقه ایجاد بکنیم که یک مبنای همکاری دقیقی باشد و بتوانیم سهم و سرانه ایران اسلامی و استان هرمزگان را از بازار صنعت پاک گردشگری داشته باشیم.

وی در خصوص برنامه‌های آینده اداره‌کل گفت: برنامه‌ای مدون و جامع خوبی در حال تدوین است که یکی از این برنامه تهیه اطلس جامع گردشگری است که دبیرخانه اطلس جامع گردشگری استان را مشخص کردیم که در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس مستقر می‌شوند و دیتاها و اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کنند.

محسنی تأکید کرد: از مردم و هم استانی‌های خود می‌خواهم در زمینه فعالیت در حوزه گردشگری بیش‌ازپیش ورود بکنند چراکه این حوزه به‌تنهایی توان اداره امور اقتصادی خیلی بیشتر از ساکنین استان را دارد و مردم می‌توانند با غنی شدن داشته‌های فرهنگی زمینه اقتصادی بهتر را برای خانواده‌هایشان مهیا کنند و همچنین زمینه حضور بیشتر و بهتر گردشگران را فراهم کنند.

انتهای پیام//

برچسب ها: میراث فرهنگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار