در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا؛
تابناک هرمزگان// اقدامات و برنامه های پیشگیری و مقابله با پشه مهاجم آئدس مورد ارزیابی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۸۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰ 22 January 2023

به گزارش تابناک از هرمزگان//در آغاز نشست ستاد استانی مقابله با کرونا که به ریاست دکتر کامرانی معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان برگزار شد؛ گزارش اقدامات و مصوبات این ستاد در خصوص بیماری کرونا، آنفلوانزا و پشه مهاجم آئدس در استان توسط دکتر ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ارائه شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گزارش خود به موضوع بهسازی محیط و آموزش سلامت در راستای پیشگیری از بیماری های منتقله از پشه مهاجم آئدس اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث بسیار مهم مشارکت بین بخشی و جلب مشارکت مردمی در پیشگیری از بیماری های منتقله از آئدس با استفاده از ظرفیت های موجود است.

دکتر عبدالجبار ذاکری افزود: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در موضوعات مختلف به ویژه بهسازی محیط از برخی ادارات و سازمانها گلایه مند است؛ چرا که با توجه به مصوبات جلسات قبلی هنوز شاهد کم توجهی در این امور هستیم منظور از بهسازی محیط یعنی بهسازی ۱۰۰ درصدی؛ چرا که حتی ۱۰ درصد از عوامل و شرایط مناسب برای تخم ریزی یا لارو پشه می تواند خطر ساز باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بعنوان یک دستگاه نظارتی و هشدار دهنده در موضوع پشه مهاجم آئدس است؛ گفت: دانشگاه موظف است موضوع آئدس را به عنوان یک زنگ خطر برای استان و کشور اطلاع رسانی کند چرا که در صورت کم توجهی سایر دستگاههای متولی و بروز بیماری های منتقله از پشه مهاجم آئدس از جمله (تب دنگی)، موج عظیمی از همه گیری در کشور ایجاد خواهد شد که عواقب آن مشکلات زیادی را در همه ابعاد برای کشور به وجود خواهد آورد.

دکتر جاودان بیان کرد: ضرورت بهسازی محیط با نقش تعیین کننده فرمانداران، بخشداران و دهیاران و حمایت همه جانبه دستگاهها، توجه به بخش آموزش سلامت با استفاده از ظرفیت سفیران سلامت مدارس، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی و برآورد هزینه ها و تشکیل کمیته بودجه جهت تامین اعتبارات لازم، نظارت پایش و ارزشیابی و درنهایت درمان از مواردحائز اهمیت است که باید به آنها توجه جدی داشت.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان نیز بر دو موضوع مهم بهسازی محیط و آموزش بعنوان اولویت های اصلی تاکید کرد و گفت: مواردی از جمله تعیین تکلیف ساختمان های نیمه کاره و رها شده، چاله های آسانسور، و فضاهای مناسب تخم ریزی و لانه گزینی پشه های آئدس در سطح شهرها در گزارشات دانشگاه علوم پزشکی بعنوان چالش ها مطرح شده است که نظام مهندسی و شهرداری باید در اسرع وقت نسبت به پیگیری و رفع آنها اقدام کنند.

دکتر کامرانی از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خواست اطلاعات و محتوای مرتبط با موضوع آئدس در راستای آموزش عمومی جهت گروهای سنی مختلف در اختیار صدا و سیما، فرمانداران، بخشداران و سازمان تبلیغات اسلامی قرار دهد تا آگاه سازی عمومی با دقت و سرعت بیشتری در جامعه صورت گیرد.

وی ابراز کرد: در بحث بهسازی محیط ، شهرداری ها و دهیاری‌ می توانند در کل شهرستان، شورای بخش و شورای شهر بصورت ضربتی این آموزش ها را در دستور کار خود قرار دهند.

دستور کار دوم ستاد استانی مقابله با کرونا وضعیت بیماری کرونا و آنفلوانزا بود که پس از اعلام گزارش دانشگاه علوم پزشکی، حاضرین به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 دکتر طیبه رازنهان مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: هم اکنون ۵ شهرستان هرمزگان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و در هفته های اخیر شاهد روند افزایشی مختصر بیماران بستری کرونایی در استان هستیم. که از علل اصلی آن عدم رعایت پروتکل ها و استفاده کمتر از ماسک است.

دکتر رازنهان افزود: هم اکنون میزان استفاده از ماسک به کمتر از ۳۵ درصد رسیده و استقبال مردم از انجام نمونه گیری کووید کاهش محسوسی داشته است. که این موضوع میزان نگرانی از ایجاد پیک جدید بیماری را دوچندان می کند.

انتهای پیام//

برچسب ها: علوم پزشکی ، آئدس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار