جراحی جمجمه نوزاد ده ماهه در مرکز آموزشی درمانی پیامبر اعظم(ص)
تابناک هرمزگان// جراحی ، جمجمه کودک ده ماهه ای که دچار اختلال رشد سر کرانیو سینوستوزیس بود در مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم(ص) با موفقیت به انجام رسید.
کد خبر: ۱۰۷۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵ 29 November 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان// دکتر رسول شاه حسینی متخصص جراحی مغز و اعصاب در گفتگو با وبدای خلیج فارس با اشاره به اینکه خانواده ها اندازه گیری دور سر کودکان شیرخوار را جدی بگیرند گفت: بیمار نوزاد ١٠ ماهه ساکن بندرعباس بود که برای معاینات اولیه بهداشتی به مرکز بهداشت جهت اندازه گیری قد و وزن مراجعه میکند در بررسی انجام شده  همکاران بهداشتی متوجه وضعیت غیر عادی  وعدم رشد کافی دور سر کودک می شوند که کودک به متخصص کودکان ارجاع داده می شود.

دکتر شاه حسینی افزود: متخصص کودکان پس از معاینه ، بیمار  را به  سرویس جراحی مغز اعصاب ارجاع داده  که پس از بررسی اولیه وانجام سی تی اسکن فشار بالای مغز در داخل جمجمعه کودک محرز شد با توجه به  کم بودن سن نوزاد که در آن زمان ۴ ماهه بود  زمان عمل جراحی برای ٦ماه بعد به تعویق افتاد و در نهایت زمانی که نوزاد ده ماهه گردید و وزنی معادل ۶ و نیم کیلو داشت تحت  عمل جراحی کرانیو سینوستوزیس قرار گرفت.

این پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب  با اشاره به اینکه اندازه گیری دور سر  نوزادان در دو سال اول بسیار حائز اهمیت است افزود :کرانیوسینوستوز (Craniosynostosis) نوعی نقص مادرزادی است که به بسته شدن زودهنگام یک یا چند مفصل فیبری بین استخوان‌های جمجمه نوزاد یا به عبارتی درزهای جمجمه گفته می‌شود، در این حالت ملاج نوزاد زودتر از شکل‌گیری کامل مغز بسته می‌شود. چون رشد مغز، علی‌رغم بسته شدن درزهای جمجمه ادامه می‌یابد، سر بدشکل می‌شود که در موارد شدید با آسیب عصبی همراه است لذا تشخیص و درمان زودهنگام بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه این عمل با همکاری تیم خوب اتاق عمل بیمارستان شهید محمدی جهانگیری ، غلامی وزاهدی سه ساعت به طول انجامید گفت: از همکاری ارزشمند دکتر مویدی متخصص کودکان در پذیرش نوزاد در بخش آی سی یو بیمارستان کودکان و همکاران ایشان در بخش مراقبت های بعد از عمل کمال قدردانی را دارم.

لازم به ذکر است که در حال حاضر نوزاد با حال عمومی خوب به آغوش خانواده باز گشته است.

انتهای پیام//

برچسب ها: جمجمه ، جراحی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار