تابناک-معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: طی چند روز آینده با حضور وزیر نفت کلنگ احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندر عباس به زمین خواهد خورد.
کد خبر: ۱۰۵۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶ 29 June 2022

به گزارش تابناک هرمزگان جلیل سالاری صبح امروز هشتم تیر، درجمع خبرنگاران از برگزاری دومین جلسه به منظور تاسیس پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی خبر داد و بیان کرد: براساس جلسه صبح روز گذشته موارد و بندهای قانونی در ساخت این پتروپالایشگاه مصوب شد. بدین ترتیب در حدود 438 هکتار زمین در جوار پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بندرعباس به پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی اختصاص داده شده است.

 

سالاری با اشاره به مشخص شدن سهامداران این پتروپالایشگاه بیان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت گروه توسعه انرژی تدبیر، شرکت سرمایه گذاری اهداف، صندوق توسعه ملی سهامداران پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را تشکیل می‌‍دهند.

 

وی با بیان اینکه سهم شرکت ملی پالایش و پخش در این پتروپالایشگاه 20 درصد خواهد بود، ادامه داد: به‌زودی و با حضور وزیر نفت کلنگ احداث پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه ای شهید سلیمانی در بندر‌عباس به زمین خواهد خورد.

 

سالاری افزود: باتوجه به تکلیفی که در قانون 1401 مشخص شده است درخصوص بحث حمایت از توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد پتروپالایشگاه قرار براین شد که وزارت نفت با استفاده از توان بخش خصوصی یک پالایشگاه با ظرفیت 300 بشکه احداث کند.

 

وی ادامه داد: در این راستا به منظور آغاز اقدامات اجرایی مطالعات امکان سنجی آغاز شد. باتوجه به میزان نفت خام که برای این پروژه در نظر گرفته شده بود ظرفیت پالایشگاه  نیز مشخص شد.

 

سالاری بیان کرد: ترکیب و تنوع تولیدات در این پالایشگاه باتوجه به حداکثر تولیدات محصولات پتروشیمی و خروجی محصولاتی چون بنزن و زایلین، پروپلین، بوتان، پلی پروپیلن و غیره دیده شده است.

 

به گفته معاون وزیر در امور پالایش و پخش به موازات این اقدامات تشریفات مجوز شورای اقتصاد آن نیز برگزار شد، در ادامه مشارکت‌ شرکا نیز باید شکل می‌گرفت. دراین راستا سهامداران مشخص شدند، بعنوان مثال صدوق توسعه ملی هم اظهار علاقمندی کرد تا با سهم 20 درصدی وارد این طرح شود.

 

سالاری گفت: پس از برگزاری جلسات  توافق‌نامه‌های فی مابین شکل گرفت و مراحل انتخاب اعضای هیئت مدیره وثبت شرکت انجام شده است.

 

وی با اشاره به جانمایی این طرح نیز بیان کرد: مکان یابی این طرح در جوار پالایشگاه ستاره خلیج فارس باتوجه به زیرساخت‌ها و امکاناتی که قبلا پیش‌بینی شده است با الحاق به منطقه ویژه اقتصادی تعیین شده است.

 

سالاری تاکید کرد: پتروپالایشگاه شهید سلیمانی یکی از پروژه‌های مهمی است که هم  توسعه زنجیره ارزش را در آن خواهیم داشت و هم بخشی از فرآورده‌های نفتی را با شبکه خطوطی که پیش بینی کرده ایم به مرکز کشور برای تامین نیاز سوخت انتقال خواهیم داد. 

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به اینکه این پتروپالایشگاه نخستین پروژه ما در حوزه تلفیق پالایش و پتروشیمی است، تاکید کرد: در این پتروپالایشگاه به دنبال ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی هستیم. امری که هم نگاه دولت است و هم در سند تحول پیش بینی شده است.

 

به گفته سالاری چالش‌هایی که به صورت جداگانه در هر دو بخش پالایشی و پتروشیمی از گذشته وجود داشته است در این روند تلفیقی به لحاظ تامین خوراک عملا کل زنجیره در یک مجموعه پیش بینی می‌شود به حداقل می‌رسد.

 

وی با اشاره به اهمیت پروژه بیان کرد: درخصوص تولید و انتقال، دانش فنی، اشتغال زایی و بکارگیری توانایی شرکت‌های داخلی و ظرفیت دانش بنیان‌ها این امر بسیار اثرگذار است. همچنین فرصت استمرار را برای  حضور در بازارهای جهانی فراهم می‌کند.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به طرح‌های پالایشی تعریف شده در منطقه هرمزگان بیان کرد: بااحتساب ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و تعریف طرح‌های جدید، ظرفیت پالایشی هرمزگان از لحاظ استراتژیک به بیش از یک میلیون بشکه می‌رسد که ضرورت دارد ذخیره‌سازی فرآورده‌ها به موازات آن افزایش یابد و زیرساخت‌های جدیدی در بخش ظرفیت‌های دریایی، صادرات و اسکله ایجاد شود.

 

سالاری ‌با اشاره به تصویب اساسنامه این شرکت تصریح کرد: پیشتر باتوجه به گستردگی این طرح پالایشی و به منظور عدم حبس تولیدات در بندرعباس باتوجه به توسعه ظرفیت پالایشی در این منطقه و ضرورت توسعه انبارهای ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی، تفاهم‌نامه تامین مالی به منظور احداث انبار نفت شهید مهدوی در اوایل سال جاری امضا شد تا شاهد افزایش 600 میلیون لیتری ظرفیت ذخیره‌سازی دراین منطقه عملیاتی باشیم.

 

‌طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت 300 هزار بشکه از جمله اقدامات دولت سیزدهم به منظور ممانعت از واردات بنزین در کشور و تنوع در سبد تولیدات است که علاوه بر تولید سوخت، محصولات پتروشیمیایی را نیز تولید می‎کند.  

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار