تابناک-افزون بر هفت هزار واحد مسکونی فاقد اسکلت در مناطق زلزله زده حوالی بندر چارک وجود دارد که وقوع زلزله‌های پیاپی ضرورت مقاوم‌سازی این بناها را بیش از پیش گوشزد می‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ 26 June 2022

به گزارش تابناک هرمزگان، زلزله با بزرگی ۵.۶ پنجم خردادماه(دیروز) ساعت ۸:۰۷ در عمق ۲۲ کیلومتری به فاصله ۲۴ کیلومتری چارک، ۲۶ کیلومتری کیش و ۵۶ کیلومتری جناح در استان هرمزگان به وقوع پیوست.

 

بنابر آمار رسمی تعداد ۶ شهر با جمعیتی معادل ۱۱۰ هزار و ۴۳۶ نفر و ۱۲۰ آبادی با جمعیتی در حدود ۷۸ هزار و ۲۸۱ نفر تحت‌ تاثیر این زمین لرزه قرار گرفتند.

 

پرونده تلفات و آسیب‌های انسانی این زمین لرزه و ۹ پس لرزه آن ثبت ۳۷ مصدوم و یک جان باخته ۳۴ ساله به دلیل سقوط از بلندی بسته شد اما پرونده خطرات و متروپل‌های خفته در این نواحی همچنان باز است و توجهی بیش از پیش برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی را می‌طلبد.

 

علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این خصوص اظهار داشت: در محدوده شدت محسوس زلزله با بزرگی ۵.۶ بندر چارک استان هرمزگان ۱۸۸ هزار و ۷۱۷ نفر جمعیت شهری و روستایی ساکن هستند.

 

وی افزود: در محدوده شدت محسوس زلزله با بزرگی ۵.۶ بندر چارک استان هرمزگان ۱۸۸ هزار و ۷۱۷ نفر جمعیت شهری و روستایی ساکن هستند.

 

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در ۱۶ سال گذشته تعداد ۹۸۹ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله ثبت شده است که از این تعداد ۱۶ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۱۷ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

 

بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: ارتقای کیفی ساخت و ساز و بویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستایی، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است که این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله باید بطور پیوسته دنبال شود.

 

وی گفت: با اینکه رخداد این زلزله نیز پس از فوج لرزه ای هفته پیش این ناحیه پیش‌بینی نمی‌شد، در عین حال بزرگی این زمین لرزه نشان از وجود تنش بیشتری در گستره جنوبی کشور دارد که البته با توجه به افت سریع بزرگی پس‌لرزه‌ها، احتمال رخداد رویداد بزرگتر به مراتب کمتر است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار