کد خبر: ۱۰۳۲۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸ 07 March 2022

به گزارش تابناک هرمزگان، مریم پاسالار مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی تابناک و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری بندرعباس در یادداشتی نوشت: امروزه فضای سبز در هر شهری یکی از مسائل و مباحث مهم محسوب می‌شود و عموما شهرداری‌ها در تلاش هستند تا سرانه فضای سبز شهری را افزایش دهند چرا که طی سالیان گذشته غفلت مسکن‌سازان و شهرسازان از مسئله مهم فضای سبز باعث شده است که امروزه فضای سبز کافی و به اندازه جمعیت یک شهر در آن شهر وجود نداشته باشد در حالی که باید نسبت جمعيت و فضای سبز نسبتی معقول و استاندارد باشد.
یکی از مسائل بسیار مهم در بحث فضای سبز مکان‌یابی آن است.
مکان‌یابی، مدیریت پاسخگوی بلندمدت فضاهای عمومی، به عنوان یک چارچوب تحلیلی برای توصیف عوامل موثر استفاده می شود.
برنامه ریزی شهری موثر و به ویژه در مدیریت فضای سبز شهری نیازمند داده‌های مناسب در مورد فضاهای سبز شهری است و پتانسیل فضاهای سبز شهری برای ارائه منافع به ساکنان شهری (خدمات اکوسیستمی) بستگی به این دارد که آیا آنها به عنوان یک سیستم جامع زیرساخت سبز شهری مدیریت می شوند یا به عنوان جزایر منزوی که تحت مسئولیت سهامداران مختلف قرار می گیرند مدیریت می‌شوند؛ در همین حال، مجموعه داده‌های مختلف فضای سبز شهری مبتنی بر تعاریف، منابع داده، تکنیک‌های نمونه‌گیری، دوره‌های زمانی و مقیاس‌های مختلف است که چالش‌های مهمی را برای برنامه‌ریزی، مدیریت و تحقیقات زیرساخت‌های سبز شهری ایجاد می‌کند.
اگر مدیریت فضای سبز شهری را به طور منسجم یک سازمان بر عهده داشته باشد نیروهای بسیاری باید همه‌روزه درگیر مسائل مربوط به فضای سبز باشند اما همیشه شاهد بوده‌ایم که افزایش مشارکت‌های مردمی در هر حوزه‌ای بازدهی امور و راندمان کار را بالا می‌برد مسئله‌ای که می‌توان به آن در مدیریت فضای سبز نیز توجه ویژه‌ای داشت.
شهرداری‌ها می‌توانند با یک الگوی مدون و تعبیه محل‌های مناسب برای ایجاد فضای سبز هم در مکان بلا استفاده محلات که کم هم نیستند و هم در جلوی منازل در کنار درختکاری محیط‌هایی را جهت فضای سبز آماده‌سازی کند و نگهداری از آن‌ها را به خود مردم بسپارد.
اینگونه هم مدت زمانی که شهرداری بايد صرف نظر نگهداری از فضای سبز کند کاهش می‌یابد و هم مردم مشارکت مسئولانه‌تری را در این حوزه خواهند داشت.
و سرانه فضای سبز نیز در شهرها با افزایش روبرو می‌شود.
نگاه جزیره‌ای به فضای سبز نمی‌تواند آنچنان در حل مشکل سرانه فضای سبزی موثر باشد بلکه ما باید به فضای سبز به عنوان یک سیستم نگاه کنیم و آن را اینگونه تعریف کنیم که سیستم فضای سبز شهری به کل با عملکرد خدمات اکولوژیکی قوی متشکل از انواع و مقیاس های مختلف زمین سبز در شهر اطلاق می شود. در مفهوم وسیع، سیستم فضای سبز شهری عبارت است از پوشش گیاهی شهری، شامل تمامی پوشش های گیاهی مصنوعی، نیمه طبیعی و طبیعی در محدوده شهر، اعم از جوامع خشکی و آبی!
به عنوان مثال، در "طرح کلی برنامه ریزی سیستم فضای سبز شهری (اجرای آزمایشی)" که در سال 2002 اعلام شد، تصریح می کند که وظیفه اصلی برنامه ریزی سیستم فضای سبز شهری به ترتیب ساخت انواع باغات و فضای سبز شهری و چیدمان  فضای سبز محیط شهری، به منظور دستیابی به هدف حفاظت و بهبود محیط زیست بوم شهری، بهینه سازی محیط زندگی شهری و ارتقای توسعه پایدار شهری و فصلی مجزا به عنوان محتوای ضروری برای برنامه ریزی سیستم فضای سبز شهری است بنابراین در بسیاری از موارد دامنه مفهومی سیستم فضای سبز شهری به محدوده شهر و حاشیه‌های شهر نیز تعمیم پیدا می‌کند.
برای تشکیل سیستم فضای سبز باید چند مسئله مهم را در نظر بگیریم:
۱-کارکرد کلی فضای سبز تابع کلیت بخشی از یک سیستم است که نشان دهنده کارکرد کلیت و یکپارچگی کل شهر است.
هنگامی که سیستم فضای سبز شهری به عنوان یک کل در سطح کلان در نظر گرفته شود، ویژگی های کلی سیستم در عملکرد سیستم فضای سبز شهری عمدتاً در عملکرد کلی اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی سیستم فضای سبز شهری منعکس می شود. عملکرد کلی سیستم فضای سبز شهری نیاز به ترکیب تمامی عناصر و اجزای سیستم برای بازی و نمایش دارد و معمولاً در برنامه ریزی کلی کارکردهای شهری، اهداف برنامه ریزی و ارزیابی جامع مورد تاکید قرار می گیرد.
2. عملکرد محلی در سیستم فضای سبز شهری
برخی از کارکردها تنها در برخی از فضاهای سبز شهری منعکس می شود و نیازی به استفاده از ویژگی های کلی سیستم برای بازی نیست (مانند اوقات فراغت و تفریح، حفاظت روزانه، تصویر منظر، حفاظت و کشت و کار و غیره). .)، بنابراین می توان آن را به عنوان یک شهر در نظر گرفت.
عملکرد جزئی سیستم فضای سبز. کارکردهای محلی سیستم فضای سبز شهری اغلب فقط در سطح محلی یا زیر سیستمی سیستم فضای سبز شهری وجود دارد.
3. ویژگی های محلی را ترکیب کنیدو خود را با شرایط محلی تطبیق دهید.
ما باید از واقعیت حرکت کنیم، از چشم انداز طبیعی و ویژگی های لندفرم شهر استفاده کامل کنیم، مزیت های شرایط محیطی طبیعی را کاملاً مورد استفاده قرار دهیم،
مفاهیم تاریخی و فرهنگی شهر را عمیقاً بررسی کنیم و برای انتخاب، چیدمان، منطقه برنامه ریزی منطق داشته باشیم.
4. ترکیب دور و نزدیک، به طور منطقی ساخت و ساز سبز شهری را هدایت می کند با توجه به مقیاس ساخت و ساز و توسعه شهری، ساخت و ساز مرحله ای باید به گونه ای معقول تدوین شود که اطمینان حاصل شود که سطح معینی از مقیاس فضای سبز می تواند در طول فرآیند توسعه شهری حفظ شود، به طوری که سرعت توسعه فضاهای سبز مختلف کمتر از الزامات توسعه شهری هنگام تنظیم اهداف برنامه ریزی و پروژه های کلیدی هر فاز باید با توجه به قانون توسعه و ویژگی های فضای سبز شهری تعیین شود برنامه ریزی کوتاه مدت باید اهداف و اولویت های برنامه ریزی، پروژه های ساختمانی خاص، مقیاس و برآوردهای سرمایه گذاری را مطرح کند.
5- برنامه ریزی و چیدمان سیستم فضای سبز شهری باید با برنامه ریزی و چیدمان خوشه های شهری ترکیب شود. از نظر تئوری، هر 25-50 کیلومتر مربع، یک منطقه تقسیم گروهی به عرض 600-1000 متر راه اندازی می شود.
منطقه تقسیم بندی گروهی باید تا حد امکان با حفاظت از مناطق طبیعی شهری و مناطق حساس زیست محیطی ترکیب شود.


فضای سبز و درخت‌کاری یک امر بسیار مهم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه و تأکیدات ویژه‌ای نسبت به آن دارند ایشان در این باره می‌فرمایند: خداوند متعال گیاه را و درخت را یک عامل مهمّی در جریان زندگی بشر قرار داده است.
گیاه و درخت و سبزه و آنچه از آنها ناشی میشود، در ساخت تمدّن بشری یک پایه‌ی مهم و اساسی است؛ گیاهان و درختان، هم هوا را تصفیه میکنند، هم برای بشر غذا تولید میکنند، هم مایه‌ی تلطیف روح و روان بشری هستند، هم نماد آبادانی و خرّمی محیط زندگی بشر محسوب میشوند، هم بسیاری از داروهای مورد نیاز انسان از گیاهان به دست می‌آید، بعلاوه‌ی منافعی که در چوب و برگ و ریشه و مانند اینها وجود دارد؛ بنابراین می‌بینید که گیاه و درخت و سبزه یک عامل اساسی و مهمّی در زندگی بشر است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار