تابناک-نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: هم مردسالاری به معنای غلط آن که مداخله مردان در همه امور زنان است و هم زن‌سالاری فمینیستی که امروز در دنیای غرب مطرح می‌شود به کیان خانواده آسیب می‌زند و اندیشه اسلام در این حوزه بر اساس مسئولیت زن و مرد نسبت به یکدیگر تعریف شده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷ 15 October 2021

آسیب های مرد سالاری غلط و زن سالاری فمینیستی از دیدگاه اسلام/راه اندازی جنگ منطقه ای خط قرمز نظام اسلامی است

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، ظهر امروز، ۲۳ مهر، در نماز جمعه این هفته بندرعباس، اظهار کرد: آسیب‌های خانواده از مهم‌ترین مسائلی است که باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی به آن پرداخته شود، چراکه خانواده بنیان اجتماع است و جامعه اسلامی با خانواده معنا پیدا می‌کند و شکل می‌گیرد.

 اساس و قوام اجتماع، خانواده است و خانواده خود، یک جامعه کوچک است و شاکله جامعه بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهد. یکی از آسیب‌هایی که در این زمینه مطرح است، مسئله زن‌سالاری و مردسالاری است. ما نباید در خانواده به دنبال سالاری بگردیم. تفکر و اندیشه اسلام در این حوزه بر اساس مسئولیت زن و مرد تعریف شده است. خداوند متعال مسئولیت‌هایی را به زن و مسئولیت‌هایی را به مرد داده است و بر اساس آن مسئولیت‌ها باید خانواده و جامعه را اداره کنیم.

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: خداوند در آیه ۳۴ سوره نساء می‌فرماید: «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا؛ مردان را بر زنان تسلط و حق نگهبانی است به واسطه آن برتری که خدا برای بعضی بر بعضی مقرر داشته و هم به واسطه آنکه مردان از مال خود نفقه دهند، پس زنان شایسته مطیع شوهران و در غیبت آنان حافظ (حقوق آن‌ها) باشند از آن رو که خدا هم (حقوق زنان را) حفظ فرموده است. و زنانی که از نافرمانی آنان (در حقوق همسری) بیمناکید باید نخست آنان را موعظه کنید و (اگر مطیع نشدند) از خوابگاه آنان دوری گزینید و (اگر باز مطیع نشدند) آنان را به زدن تنبیه کنید، چنانچه اطاعت کردند دیگر راهی بر آن‌ها مجویید، که همانا خدا بزرگوار و عظیم‌الشأن است».

 این آیه مبارکه برای برخی دستاویزی شده تا مسئولیت‌های کیان خانواده را با همان معنای سالاری تعریف کنند. نکته‌ای که باید قبل از تفسیر این آیه به آن توجه کنیم این است که خداوند متعال زن و مرد را از جهات فیزیکی و روحی متفاوت خلق کرده و این تفاوت روشن است. خداوند عواطف و احساسات را در وجود زن قرار داده و این به معنای بی‌عاطفه بودن مرد نیست، بلکه غلبه عواطف و احساسات در زنان بیشتر است.

 عقلانیت در مردان نیز پررنگ‌تر است و عقلانیت غیر از عقل است. پررنگ بودن عقلانیت در مردان به این معنا نیست که زن عقل ندارد. احساسات در زن قوی‌تر است و از این رو خداوند متعال مسئولیت‌هایی متناسب با این جنبه روحی به او داده که مردان این توانایی را ندارند. مرد با توجه به نقش مدیریتی که خداوند در خانواده به عهده او گذاشته، باید جنبه عقلانیت در او پررنگ‌تر باشد تا بتواند تصمیم بگیرد و مدیریت کند.

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان اضافه کرد: به لحاظ فیزیک بدنی بین زن و مرد تفاوت‌هایی وجود داشته و مرد قدرت بدنی بیشتری دارد و مسئولیت کار و تلاش و حفاظت و نگهبانی و مراقبت و کارگزاری خانواده به عهده او گذاشته شده است. خداوند ابزارهای مدیریت را در اختیار مرد قرار داده است و ما نمی‌توانیم با قانون این مسئله را تغییر دهیم. غرب نمی‌تواند در این زمینه بخشنامه صادر کند و بگوید زن و مرد مساوی هستند.

 تفاوت‌های زن و مرد تابع بخشنامه نیستند همان‌طور که مردان نمی‌توانند به جای زنان فرزندآوری کنند. خداوند متعال شاکله زن و مرد را این‌گونه خلق کرده و متناسب با آن شاکله مسئولیت‌هایی را به عهده‌شان گذاشته است.

 

تفسیر قوامیت مرد در قرآن

 

امام جمعه بندرعباس اظهار کرد: در رابطه با آیه ۳۴ سوره نساء ۳ تفسیر وجود دارد. اولین تفسیر این است که قوامیت را به معنای سرپرستی و مدیریت گرفته‌اند. در هر تشکیلات چندنفره‌ای یک نفر باید حرف آخر را بزند تا هرج و مرجی پیش نیاید. خانواده نیز یک نهاد اجتماعی است و باید کسی در آن حرف آخر را بزند و مدیریت را اعمال کند. نمی‌شود در مسئله خانواده همه حرف بزنند و لذا اسلام بر اساس این آیه مبارکه قیمومیت و سرپرستی و ولایت را به مردان داده است.

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان افزود: برخی مفسرین قیمومیت را به معنای  قیام به امر، مراقبت و تکفل امور زن تفسیر کرده‌اند. تفسیر سوم از این آیه تلفیقی از این دو تفسیر است به این معنی که «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ» ترکیبی از مسئله ریاست و مدیریت و مسئله کارگزاری و تکفل امور زن است. تعهدات زن و شوهر ۲ طرفه است و از منظر حقوقی زن و مرد نسبت به یکدیگر هم حق و هم تکلیف دارند.

 در اسلام برای زن مسئولیت‌هایی تعیین شده و باید سازگار باشد، در برابر خانواده تعهد داشته باشد، از مرد خود اطاعت کند، در حفظ نوامیس خود هم در حضور مرد و هم در غیابش مراقبت کند و در حفظ اموال مرد مسئول باشد. مرد نیز باید نفقه، مسکن، پوشاک، خوراک، دارو و درمان خانواده را تأمین کند و از زن حفاظت و مراقبت کند. تقسیم کاری که اسلام در خانواده انجام داده، متناسب با خُلقیات و خَلقیات وجودی انسان‌هاست.

با قانون خلقت و طبیعت نمی‌شود جنگید و نمی‌شود که غرب بخشنامه کند که زن و مرد برابر هستند. نمی‌توانیم اگر روزی کار ساده اداری نبود، زنان را وادار کنیم در معادن کارهای سخت را انجام دهند. گستره قوامیت نیز مسئله دیگری است که مطرح است. ۲ نگاه در این زمینه وجود دارد. یک نگاه این است که منظور از قیمومیت، قیمومیت مردان بر زنان است و بحث خانواده نیست اما نگاه دوم که بیشتر فقها و مفسرین بر آن متمایل هستند این است که قیمومیت مربوط به امور خانوادگی است و لذا برادر نسبت به خواهر این قیمومیت را ندارد. این قیمومیت به این دلیل وجود دارد که نفقه زن به عهده شوهر است.

 تلفیقی نیز از این دو نظریه وجود دارد به این معنا که اگرچه این آیه مربوط به درون خانواده است اما از عمومیت آیه می‌توان در مسئله رهبری و امامت و ولایت نیز استفاده کرد. فقها و مفسرین محدوده این قیمومیت را مشخص کرده‌اند و به‌جز نفقه و مسئله تمکین که در اسلام به عنوان حق مطرح شده در سایر مسائل زن و مرد مساوی هستند.

 

دکتر عبادی‌زاده بیان کرد: اگر ما بحث را در خانواده به سمت سالاری و سلطنت و تسلط مطلقه پیش ببریم، خانواده دچار تشویش و اضطراب می‌شود. نه آن‌طور که غربی‌ها زن‌سالاری را مطرح می‌کنند و نه مردسالاری مطلق هیچ‌کدام درست نیستند. البته غربی‌ها دروغ می‌گویند و ستم‌هایی که در غرب به زنان می‌شود قابل‌مقایسه با کشورهای دیگر نیست.

 بر اساس شرح وظایف و مأموریتی که خداوند به زن و مرد محول کرده باید مسئله را ببینیم و بر اساس قوانین الهی خانواده را درست کنیم. نه سالاری مرد به معنای غلط آن که مداخله مردان در همه امور زنان است، درست است و نه آن مسائل فمینیستی که امروز در دنیای غرب مطرح می‌شود. هردوی این موارد به خانواده آسیب می‌زند. خانواده باید بر اساس مهر و محبت اداره شود.

 

آماده کردن جامعه برای پذیرش ولایت؛ بزرگ‌ترین مسئولیت امام حسن عسکری(ع)

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام)، افزود: امام حسن عسکری(علیه السلام) از امامانی بودند که در دوران جوانی به شهادت رسیدند و عمر مبارکشان به ۳۰ سال نرسید. بزرگ‌ترین مسئولیت ایشان آماده کردن جامعه برای پذیرش ولایت و امامت فرزندشان بود که باید غایب از انظار باشد. وقتی امام عصر متولد شدند ۴۰ نفر از اصحاب خود را صدا کردند و امام را به ایشان نشان دادند و گفتند این فرزندم مهدی است که امام بعد از من است.

 خداوند متعال این‌گونه مقدر کرده بود که امام هادی و امام حسن عسکری(علیه السلام) کمتر در اذهان ظاهر شوند و این نشان از این دارد که خداوند می‌خواست جامعه را ازلحاظ روحی برای پذیرش غیبت آماده کند. امام هادی و امام حسن عسکری(علیه السلام) دستگاه وکالت را به‌صورت جدی گسترش دادند تا جامعه اسلامی و شیعی از طریق وکلا با امام خود ارتباط برقرار کنند. ائمه معصومین(علیه السلام) در حفاظت شدید بودند و ارتباط مستقیم با آنان خیلی سخت بود و امام حسن عسکری(علیه السلام) با همه این سختی‌ها حافظ اسلام و قرآن بودند.

 اسحاق کندی، فیلسوف عراقی کتابی را تحت عنوان تناقض‌های قرآن نوشت و به‌زعم خود آیات ضد و نقیض قرآن را جمع کرده بود و شاگردانش نمی‌توانستند او را اقناع کنند و نزد امام حسن عسکری(علیه السلام) رفتند. امام فرمودند از استاد خود سؤال کنید آیا ممکن است گوینده قرآن از گفتار خود معانی‌ای غیر از آنچه شما حدس می‌زنید اراده کرده باشد؟ شاید گوینده قرآن معانى دیگرى غیر از آنچه شما حدس می‌زنید، اراده کرده باشد و شما الفاظ او را در غیر معناى خود به کار برده‌اید؟ پس از این سؤال او با درک واقعیت و توجه به اشتباه خود، دستور داد آتشى روشن کردند و آنچه را که به عقیده خود درباره «تناقض‌های قرآن» نوشته بود تماماً سوزاند.

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان اضافه کرد: امام حسن عسکری(علیه السلام) در میان امامان شیعه بیشترین کرامات را از خود به ظهور رساندند و این کرامات برای این بود که بستر اجتماعی را برای مسئله غیبت فراهم کند. پیشاپیش آغاز امامت امام عصر(عج) را نیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبادی‌زاده ضمن تبریک ولادت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و اله وسلم) و هفته وحدت، بیان کرد: هفته گرامیداشت عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی را تبریک عرض می‌کنم. غریب به ۱۶ هزار نفر از عزیزان ارتشی ما در بحث حفظ قرآن ورود کردند که افتخاری برای ارتش ماست. ارتش جمهوری اسلامی هم در مسائل نظامی و حفاظت از مرزها و هم در بحث‌های عقیدتی کارهای بزرگی را انجام می‌دهد.

 

امنیت پایدار با اتکال به خدا، معنویت و نیروهای توانمند میسر می‌شود

 

وی هفته نیروی انتظامی را نیز گرامی داشت و اظهار کرد: امسال هفته نیروی انتظامی با ۲ ویژگی پلیس هوشمند و امنیت پایدار، شاخص شده است. امروز استفاده از تکنولوژی و ابزارهای نوین برای داشتن پلیسی در تراز انقلاب اسلامی یک ضرورت است. استان هرمزگان با توجه به وسعت مرزهای آبی که دارد نیاز بسیاری به تکنولوژی‌هایی چون پهباد، دوربین و ... دارد و از مسئولین خواهشمندیم که در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان افزود: امنیت پایدار جز با اتکال به خدا، معنویت و نیروهای توانمند میسر نمی‌شود. امروز پلیس پیشانی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب است و هرچه آن را تقویت و به ابزارهای نوین مجهز کنیم، می‌تواند به تراز گام دوم انقلاب اسلامی نزدیک‌تر شود.

 

حضور رژیم صهیونیستی و داعش در مرزها؛ خط قرمز جمهوری اسلامی

 

حجت الاسلام والمسلمین دکترعبادی‌زاده تصریح کرد: حادثه‌ای که در قندوز افغانستان اتفاق افتاد واقعاً دل‌خراش بود. ما می‌دانیم دشمن همواره تلاش داشته اختلاف و تشتت در منطقه‌ایجاد کنند و جنگ شیعه و سنی راه بیندازند. از کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از شیعیان در نماز جمعه در شهر قندوز چه کسی سود می‌برد؟ داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته است. آمریکایی‌ها خود رفتند اما می‌خواهند منطقه را به آشوب بکشانند. دولت افغانستان باید مواظب باشد و از جان و مال و نوامیس مردم با هر قومیتی محافظت کند.

باید مواظب دسیسه‌های سلطه گران باشیم چراکه می‌خواهند یک جنگ منطقه‌ای راه بیندازند. یکی از خطوط قرمز نظام اسلامی چه در مرزهای شرقی و چه مرزهای شمال غرب این است که حضور رژیم صهیونیستی و داعش به عنوان عوامل سرسپرده نظام استکباری تحت هیچ عنوانی تحمل نخواهد شد.

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان اضافه کرد: با توجه به سفری که به منطقه جغین و هشتبندی در استان داشتم، یکی از مشکلاتی که مسئولین به ویژه اداره کل راه و شهرسازی باید به آن توجه ویژه داشته باشند این است که جاده جغین در فصل زمستان که فصل جابجایی محصولات کشاورزی منطقه است، جاده خطرناکی است و نیاز فوری به تعریض دارد. رودخانه جغین نیز در هنگام طغیان، اتصال و ارتباط راه بسیاری از مناطق اطراف خود را قطع می‌کند و از دیگر مشکلات آن منطقه است که نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

 

انتهای پیام /

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار